Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Even bijkletsen of wat laten zien. De koffiehoek is er de plek voor

Moderators: jan stolp, Michel, Willem

Plaats reactie
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Hans Akke »

Ik heb een Morris die volgens kenteken uit juli 1968 komt. Dat kenyeken is in 1991 in Nederland afgegeven. Als ik nu echter op het chassisnummer ga zoeken, M/AS5D1277608M, in de lijsten dan valt hij in de range van 1970. De motor, waarvan ik niet weet of dat de originele motor is heeft kenmerken van een latere motor, het motornummer is 10V/189E/H42732. De carburateur is een HS2 met een extraaansluiting die is afgedopt. Zover ik heb kunnen nagaan is dat voor een motor met volledige ventilatie.
Wie kan mij meer vertellen over deze samenstelling. Komt dit meer voor, kan er een fout gemaakt zijn bij het invoeren? Het Engelse kenteken was YRM217J. Is daarmee iets meer te achterhalen?
Alvast bedankt voor de moeite
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Anton Visser
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 okt 2007 20:11:24
Locatie: Zwolle

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Anton Visser »

Hallo Hans,
Het kenteken YRM217J is afgegeven in G.B op 1 November 1970.
De belasting die voor het laats betaald is in G.B liep af op 1November 1987.
De nummers van het motorblok zijn voor een 1098 cc blok.
Maar daar moet ik nog naar zoeken om uit tevinden of dit ook uit de laatste serie is
De saloons in twee en vierdeurs zijn namelijk in November 1970 uit productie gegaan.
Dus die van jou is zit dicht bij het eind van de productie.
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Hans Akke »

Dag Anton
Hartelijk dank voor de reactie, ik ben blij dat ik nu weet wat het werkelijke bouwjaar van mijn Morris is. Ik snap alleen niet waarom hij bij de invoer in 1991 op 1 juli 1968 is gezet. Hij is daarna gerestaureerd, waar ik een fotoreportage van heb, en vervolgens langere tijd bij dezelfde eigenaar gebleven. Ik ben erg benieuw of de motor ook uit dezelfde leeftijds categorie komt.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groet
Hans Akke
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Teake »

Dat bouwjaar kan bij de invoer per ongeluk fout gegaan zijn, ze worden altijd met de hand ingebracht.
Let maar eens op hoe de verschillende benamingen in het RDW register zijn voor dezelfde auto.
De auto die ik nu aan het restaureren ben, heeft op de invoerdocumenten staan als bouwjaar: CA 1935, terwijl het heritage document gewoon oktober 1950 aangeeft.
Dat Heritage document heb ik ook bij mijn MM, die in de boekjes staat als 30-6-1951, maar in werkelijkheid uit oktober 1951 komt.
Die 30-6 is een standaard voor de RDW, wanneer de eerste afgifte kentekenbewijs niet duidelijk is bij de invoer van een oldtimer.

Om 100% zeker te zijn, moe je dus even dat Heritage bewijs uit Engeland laten komen, daar vind je sleutelnummer, kleuren, en andere bekende nummers op. Bij de MM ook motornummer en bodynummer, maar of dat aan het eind van de productie ook nog geregistreerd werd weet ik niet.
nooit klaar met werken
Anton Visser
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 okt 2007 20:11:24
Locatie: Zwolle

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Anton Visser »

Hallo Hans,
In maart 1969 is de nummering van de motorblokken aan gepast.
Het motornummer in de Morris van jou is van de aangepaste versie.
En klopt dus met het bouwjaar van de Morris.
Het is een blok met de hoge compressie.
Mvg Anton
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Hans Akke »

Dank je wel voor de informatie. Leuk om te weten dat het motor nummer in ieder geval uit de juiste periode komt. Ik zal een keer het Heritage Certificaat aanvragen. Ik heb ook nog het ingeslagen chassisnummer gevonden aan de rechterzijde in de bodemplaat. Of dat origineel is heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels over. Het is ieder geval hetzelfde als wat op het plaatje in de motorruimte staat.
mvg Hans Akke
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Anton Visser
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 okt 2007 20:11:24
Locatie: Zwolle

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Anton Visser »

Hallo Hans ,Bij de latere bouwjaren staat het chassis nummer in de bodem aan de rechterkant voor de stoel.
Dit is dus correct .
Mvg Anton Visser
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Welk bouwjaar is mijn Morris Minor nu echt

Bericht door Hans Akke »

Hartelijk bedank Anton, weer wat wijzer geworden.
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Plaats reactie