Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Even bijkletsen of wat laten zien. De koffiehoek is er de plek voor

Moderators: jan stolp, Michel, Willem

Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Theo van de Velde »

Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Binnenkort hebben we een deal of no deal. Een Brexit met afspraken of geen afspraken. Ik verkeer al jaren in tweespalt. Aan de ene kant denk ik f*ck off, jullie hebben altijd al een uitzonderingspositie geeist en gekregen en nu opzouten, geen compromissen, geen cherry picking en dus geen deal. Aan de andere kant raakt een ‘no deal’ onze economie hard. Als derde handelsland van Nederland heeft de Brexit grote gevolgen voor een groot aantal Nederlandse bedrijven en Nederlanders. En niet in de laatste plaats natuurlijk ook voor onze hobby.

We zijn verwend met vrij verkeer van goederen en het zonder enige belemmering reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Overigens leerde ik pas recentelijk het verschil tussen Verenigd Koninkrijk en Groot Brittanië. En het verschil lijkt op dit moment het grootste struikelblok: Noord-Ierland. Geen onderdeel van GB, maar wel onderdeel van UK. En de grens tussen Noord-Ierland en Ierland moet open blijven (dat willen de eilandbewoners) en moet aan de andere kant dicht (dat willen ze op het vaste land).

Maar wat gaat de Brexit voor onze hobby betekenen? Kunnen we nog steeds eenvoudig onderdelen bestellen bij ESM, Bull Motif en andere veelal goed gesorteerde leveranciers? Kunnen we vandaag besluiten morgen naar Beaulieu af te reizen? Welke belemmeringen gaan we meemaken? Of stelt het import- en exportspook niet zoveel voor? Laten we niet vergeten dat Molenaar in de jaren vijftig de fabriek in Jutphaas sloot omdat het in Nederland assembleren van Minors niet meer loonde door het ontstaan van de EEG en het daarmee vrije verkeer van producten! Veel autoassemblagebedrijven zijn er toen mee opgehouden. Het is niet te verwachten dat die snel weer terugkomen, want de autoindustrie in UK stelt natuurlijk niet zoveel meer voor, en we leven in een veel mondialer tijdperk dan toen.

Misschien komen ze er wel uit en gaan we er voor onze onderdeelvoorziening nauwelijks iets van merken. En kunnen we straks gewoon de boot pakken naar de National Rally zonder eerst een visum aan te vragen. Misschien betekent dat dat er weer een slap compromis bereikt wordt. Een Brexit-light. Maar misschien ook niet, en dan is misschien de grens tussen Ierland en Noord-Ierland waarlangs we naar nog vrij kunnen reizen of onze onderdelen gaan halen.

Dit artikel verscheen eerder in de Minorgae. In de hoop op veel reacties en een levendige discussie.

Theo van de Velde
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Minor4Ever »

Tja... Zojuist terug van mijn laatste trip naar de UK vóór de brexit. Al mijn spullen die daar nog lagen teruggehaald want niemand weet wat er gaat gebeuren. Nu hoef ik ten minste geen invoerrechten op mijn eigen spullen te betalen :roll: Misschien wel eens overwegen om toch een paspoort aan te vragen. Een ID-kaart gaat misschien niet meer voldoende zijn. Uiteindelijk verwacht ik dat er een soort zwitserland-situatie gaat onstaan, maar dat zal nog wel even duren...
Te veel projecten en te weinig tijd...
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door jan stolp »

Ik moest vorig jaar mijn ID vernieuwen ,heb er voor de zekerheid maar een paspoort van gemaakt...
Hoe dan ook er zijn alleen maar verliezers
groeten
Jan
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Theo van de Velde »

Vorige week nog maar even een aantal reserveonderdelen bij ESM besteld. Ik neem niet aan dat er een tekort dreigt in Nederland omdat er genoeg leden zijn die wel iets voor je hebben, maar je weet maar nooit.

Komende mei drie weken naar Schotland met de Minor en de aanhanger. Vorige keer was een het antwoord op de vraag wat er in de aanhanger zat eenvoudig en genoeg: Camping equipment. Wordt het deze keer toch uitpakken?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

Ik zou me geen grote zorgen maken, voor mijn werk reis ik zowel naar klanten in de VS en Canada, als naar de Uk, waar we een dealer hebben.
En als je er bij stil staat dat ik soms binna 100 kilo aan bagage, gereedschappen en onderdelen meezeul, heb ik eigenlijk weinig last bij de diverse douane posten.
In China weten ze het verschil amper tussen een sparepart en gereedschap, dus kon ik vorig jaar met weinig vertraging via de aan te geven route doorhuppelen, in Egypte lachten ze een beetje om de zware electromotor en vroegen ze me nog of het misschien ook een bom was, en in Canada mag de koffer even open om alle begeleidende documenten te laten zien, ook al niet spannend.

Alleen in de VS mag ik af en toe wat invoerrechten betalen bij een bestelling, maar dat gaat ook op eenvoudige wijze.

Als het in de UK niet erger wordt dan dat, geloof ik het wel.
nooit klaar met werken
roel Hogervorst
Morris vriend
Berichten: 25
Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
Locatie: 0649760112

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door roel Hogervorst »

Voor mijn zoon(nu 3maanden oud) moest ik legitimatiebewijs hebben om met hem naar het ziekenhuis te kunnen. Sinds 2012 is bijschrijven niet meer mogelijk. Nu wilde wij wachten tot we wisten wat voor brexit het zou worden. Aangezien we op vakantie willen naar Engeland.

Bij een harde brexit is een Id-kaart direct na brexit niet meer voldoende. Bij een brexit met deal is er een overgang van 5jaar(aldus rijksoverheid).

Met dit als voorbeeld denk ik dat er behoorlijk veel tijd kwijt zullen zijn aan bureaucratische rompslomp.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

Voor Turkije was een ID kaart ook altijd voldoende, dus waarom niet voor het VK?:
Ik zou gewoon naar Engeland gaan op vakantie, ik heb het ook gedaan en ben net een paar dagen terug.

Het grootste risico zou zijn wanneer ze de brexit doorvoeren terwijl je onderweg op de boot zit ;)
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Theo van de Velde »

Heeft er iemand na 1 januari onderdelen uit UK laten komen? Ben benieuwd naar hoe dat gegaan is, en of e.e.a. ook veel duurder is geworden.

Groet, Theo
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

Het kleine goedkope spul gaat prima.
Kwam gewoon vlot aan op de normale manier.
Alleen een paar speciale lagers zijn al weken onderweg, en al 3 x naar de douane terug gegaan.
Die MS10 Hoffman voor de vooras waren wat duurder, en vallen dus onder de invoer tarieven.

Spannend wordt het voor mijn bestelling van een kabelboom, speciaal te maken voor de roadster, die is in oktober besteld en vooraf betaald, en wordt deze maand uitgeleverd, hoop ik.

Van onze dealer hadden we een reparatie, de PLC was ruim 2 weken onderweg voor hij bij ons was, en in een dikke week weer terug bij de klant.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

vandaag de melding dat de kabelboom er met Fedex uit gaat, en in theorie er nog deze week zou zijn. Verzonden uit Nothingham, ik ben benieuwd..
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

De kabelboom van Autosparks is ook binnen, gisteren keurig thuis aangekomen zonder bijbehorende ellende.
Ik moest slechts de kopie nota uploaden om aan te tonen dat ik in oktober de btw betaald had.
Is een nette kabelboom, volledig volgens oude specificaties gemaakt en ook de losse "aders" zijn canvas look-a-like.
Achteraf had deze voor de MM ook net dat beetje meer gedaan, maar toch.

Zou Beaulieu doorgaan dit jaar?
Of de Haddenham Steam Rally?
Beide in september, in het eerste en het tweede weekend....
nooit klaar met werken
ardjemorrissen
Morris vriend
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 04 nov 2007 10:27:18
Locatie: Groede

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door ardjemorrissen »

Ik heb rond 10 januari een bestelling gedaan bij ESM, deze is afgelopen week pas bezorgd. Het heeft lang bij de douane gelegen en was geen brievenbuspakket.

Normaal was het altijd erg snel binnen, maar die tijd is denk ik nu voorbij.
Every Mile with a big Smile! :)
'56 split 4-door - '66 Van
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

Het is heel wisselend, een zending vanuit Nederland naar regio Cambridge was er in 3 dagen, maar een speciale industriële computer is al weken onderweg naar hetzelfde adres...
nooit klaar met werken
ardjemorrissen
Morris vriend
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 04 nov 2007 10:27:18
Locatie: Groede

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door ardjemorrissen »

Ik heb vorige week weer een doos besteld bij ESM.
Nu was het ophalen bij postnl en gelijk de importkosten betalen bij het afhaalpunt. Het was er dus wel snel, maar 1/3e van de aankoopprijs kwam er bij aan kosten aan invoer.
Every Mile with a big Smile! :)
'56 split 4-door - '66 Van
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Brexit - Minor of major voor onze hobby?

Bericht door Teake »

Het is heel wisselend op dit moment, vandaag sprak ik met onze dealer nabij Cambridge, en toen hadden we het ook over de zendingen van ons naar Cambridge en omgekeerd. Soms een week, soms 2 weken, maar laatst ook een keer in anderhalve dag.
nooit klaar met werken
Plaats reactie