Temperatuur sensor koelwater

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Temperatuur sensor koelwater

Bericht door Theo van de Velde »

Ik heb via Marktplaats 3 Smiths meters gekocht (volgens de verkoper uit een Mini). Toerenteller, koelwater temperatuurmeter en oliedrukmeter.

Afbeelding

De toerenteller kreeg ik functionerend (ondanks dat het type RVI niet geschikt zou zijn voor elektronische ontsteking). Ook de oliedrukmeter doet het goed.

Maar de temp meter krijg ik niet aan de praat. De temp meters werkt met een sensor in het blok, maar de waarde (weerstand) die de meter nodig heeft om enige uitslag te geven komt niet overeen. De sensor is ook voor een Mini.

Meteruitslag 80 C bij 6 Ohm weerstand. Sensor geeft echter 70 Ohm bij hete motor. Geen meteruitslag dus.

Iemand een idee?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Je hebt 2 opties:
meter verwisselen voor een type wat bij de sensor past, of de sensor verwisselen voor een type wat bij de meter past.
Het kan ook zijn dat je kabel niet in orde is, maar dat zul je vast al gecontroleerd hebben.

Je kunt om te testen even wat losse weerstandjes pakken, maar een potmeter van 10 Ohm op de plek van je sensor hangen om de kabels te testen, is het eerste wat ik zou doen.
Dan weet je exact bij welke weerstandswaarde de meter zijn werk doet, en pak je er een sensor bij die in dat bereik zit.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Ik heb een nieuwe sensor besteld: GTR104. Het blijkt dat de Smiths temperatuur meters met de GTR101, GTR102 en GTR104 moeten hebben gewerkt, afhankelijk van het jaar van productie. Voor mij is onduidelijk uit welk jaar mijn meter komt. De GTR104 heeft blijkbaar de laagste weerstand-range en zou beter geschikt moeten zijn.

Wordt vervolgd...
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

meten is weten

Bericht door KEEPONMINORING »

Mijn Smiths temperatuurmetertje slaat na 10 minuten rijden uit naar de maximale uitslag van H (HOT!)
Dan heb ik de choke nog maar koud teruggedrukt.
Ben ik nou van de kook of moet ik keep it cool?
Ja er zit dus een verschil tussen de sensor en de meter.
Wie heeft er een handjevol sensors voor mij?
Kan ik wat uit proberen.
Suggesties van harte welkom.
Henk op Zeist.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In dat geval zou ik toch eerst even een multineter pakken, en deze op de sensor zetten.
Bij koude temperatuur, de weerstand even meten, en als de meter op maximaal staat ook.

Weerstand meten in een pannetje water kan ook, als het aan de kook is, heb je de waarde op 100 graden, en bij kamertemperatuur is het ook duidelijk.
Potmeter op de temperatuur meter, en met de draaiknop op kuod en warm instellen.

Op dat moment heb je de gegevens van de juiste sensor te pakken, bij elke sensor hoort namelijk een temperatuurbereik.

Gaat sneller als een handvol sensoren, en meten is weten.
En als je wilt kan ik na werktijd wel eens langsrijden, ik werk in Geldermalsen, op zich best te doen denk ik.
Multimeter en potmeter heb ik in diverse varianten wel liggen
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Henk,

Zoals Taeke adviseert: Eerst eens de weerstand van de sensor meten bij koude en warme motor.

De sensoren zijn van het type NTC (negatieve temperatuur coefficient). Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand.

Met een maximale uitslag bij nauwelijks warme motor is dus mogelijk de weerstand van jouw sensor bij hete motor veel te laag. Er zijn veel verschillende verhalen op internet te vinden over de nauwkeurigheid van de sensoren. En dan heb je natuurlijk ook nog de nauwkeurigheid over het gehele bereik...

M.i. is het belangrijk een goede meting the hebben in het bereik van de normale bedrijfstemperatuur van de motor (80 a 90?, mede afhankelijk van de thermostaat die je hebt) en een goede indicatie als het te heet wordt natuurlijk :)

Ter referentie:
Mijn sensor (vermoedelijk GTR101) bij koude motor (temp ca 10C) = 1400 Ohm, bij warme motor 70 Ohm
De nieuwe (GTR104) moet ik nog ontvangen. Die zal ik meten als ik m krijg.
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

voeler

Bericht door KEEPONMINORING »

Taeke is bij me geweest en heeft met een doos vol met weerstanden gemeten wat er loos is. Hij heeft de multimeter op temperatuurmeter gezet en constateerde dat er een andere voeler in het blok zat en zich niet verstaat met het metertje.

Waarschijnlijk gewisseld met 1 van de voeler van 1 van de andere 2 blokken.
Ik heb dus een voeler nodig die tussen de 100 - 150 Ohm zit. Want deze zijn niet meer bij het motorrevisie bedrijf te vinden, waarschijnlijk weggegooid.
Nog suggesties waar ik die aanschaf?

Teake bedankt man voor deze service en les, wat voor de 1 appeltje eitje is, is voor de ander zoals ik die met hele andere weerstanden werkt, een enorme puzzel.

Van je Morris vrienden moet je het maar hebben!

Henk
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

temperatuursensor

Bericht door diedering »

Henk je zou Eelke eens kunnen vragen ,die weet vast raad in deze kwestie.
Groet'n
Henk D te D :)
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Als iemand zijn eigen kan meten bij koud en bedrijfstemperatuur, en dan het type afleest, zijn we er snel.
bij 100 ohm was de temperatuur op het dashboard al aardig, terwijl deze bij 150 koud was.
De sensor die er in zit heeft koud ruim boven de 1000 ohm, en ook met een weerstandje van 500 ohm kwam de meter niet uit de hoek.
Heb er niet naar gekeken, maar deze lijkt dus verdacht veel op de GTR101.
Wat mij weer bevestigd waarom ik overtollige spullen nooit weg doe, voordat ik zeker weet dat ik ze nooit meer nodig ben.
nooit klaar met werken
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

voeler temp. meter en fuelmeter

Bericht door eelke »

Er zijn 2 soorten temp.meters: een kruisspoelmeter, te herkennen aan onmiddellijke aanwijzing na omdraaien contact en een exemplaar met bimetaalaanwijzing, die langzaam naar de goede waarde kruipt. De kruisspoelmeter is bedoeld voor + aan massa en er hoort een sensor bij met een groene rand ( Smith TT4800 met ANPstekker 6,3mm of TT3200 met zwarte rand en oogje ). Achterop de kruisspoelmeter zitten 2 moertjes ( ongeveer M3 ) die verschoven kunnen worden om de afstelling van de spoeltjes te regelen ( tbv het richtkoppel en het meetkoppel ).AFBLIJVEN !
Achterop de bimetaalmeter zitten slechts 2 ANP-mannetjes van 6,3 mm.
Het bimetaal exemplaar heeft voor min-aan-massa een sensor met zwarte rand en werkt in samenwerking met een spanningsstabilisator op 10 Volt; dat is net zo als de fuelmeter in de 1098cc modellen met zwarte speedoschaal.
De stabilisator kan 2 meters aan en de tempmeter kan dus op hetzelfde pootje worden aangesloten als de fuelmeter.
Als de zwarte schaalfuelmeter teveel aangeeft of altijd op E blijft staan is de stabilisator defect; hij moet 10 Volt hebben en 12 Volt wordt hem teveel. Je hebt dan aanwijzing van minstens ¼ bij lege tank. Als hij E aanwijst ( en de ruitenwissers + richtingaanwijzer+ remlichten+ blower werken wel ) geeft de stabilisator geen spanning door ( 0 Volt, dus defect ).
Als de ruitenwissers + richtingaanwijzer+ remlichten+ blower ook niet werken is het meestal de zekering ( schoonmaken, op-en-neerschuiven, het kapje eraf halen en er nooit meer opdoen ).
De temp.meter op de foto van dit item ( witte RHD met uitgezaagde rondjes op de plaats van het kastdeurtje ) lijkt me een bejaarde kruisspoelmeter, dus plus-aan-massa en sensor met groene rand.
Ik ben uitgegaan van tempmeters, gesloopt uit een MINI of als optional extra aangeschaft in de jaren zestig.
Meters met een CNH-schaal zijn meestal bimetaalexemplaren.
Replica meters komen van HOLDEN http://www.holden.co.uk/ en dan kijken bij GAUGES, daar zijn ook de sensoren nog bij te krijgen.
Let op de polariteit. Nummers voor min-aan-massa dingen heb ik niet bewaard, maar die zijn daar te vinden. GRT-nummers ( van UNIPART dus ) zijn voor moderne auto's ( Allegro, marina, mini ??) kunnen misschien wel kloppen maar vaak koop je net niet de goede.
Weerstandswaarden kunnen misleidend zijn, want er zijn ook sensoren met halfgeleiders. Ook de spanningsstabilisatoren worden in replica gemaakt met halfgeleiders en zijn ongeschikt voor plus-aan-massa. Voorkeur dus voor de bimetaalversie.
Halfgeleiderstabilisatoren geven een stabiele 10Volt aanwijzing op de multimeter, terwijl de bimetaalexemplaren schakelperioden hebben: tijdens meten zie je éénzesde van de meettijd 0 Volt en vijfzesde 12 Volt, dus een aan-uit-patroon;( vijfzesde van 12 is 10 en bimetaalmeters zijn te traag om de schakelperioden weer te geven )
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

tempmeter

Bericht door eelke »

Toen ik zat te typen kon ik de foto niet zien; in de auto van Theo zitten géén uit een MINI afkomstige meters. Beide zijn period optional extra.
Er heeft nooit een oliedrukmeter met 270°schaal in een Mini gezeten en en schaal aanduiding op de tempmeter met 90°schaal is veel te nauwkeurig voor een bimetaalmeter. Waarschijnlijk dus een kruisspoelmeter. Ik ken geen sensoren voor min-aan-massa met een kruisspoelmeter.
Theo moet dus een plus-aan-massa auto hebben met een TT4800 ( groene rand ) sensor van Smith.
Langdurig zoeken op ebay of een nieuw metertje kopen bij Holden.
De mechanische meters zijn niet polair en hebben het voordeel dat ze ook temp. aangeven als het contact niet aanstaat. Evt. heb ik hier nog een nieuwe liggen, ik meen zowel een mechanische als een elektrische, beide 52mm. Kom evt. maar eens kijken.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

TEMPERATUUR METER VERSUS VOELER

Bericht door KEEPONMINORING »

Eelke je hebt mijn verwachting geheel bewaarheid. Het is een indrukwekkend exposé.
Na 3 regels ben ik, als volstrekte elektrobeet, de (koper-) draad kwijt.
Even de feiten.
De op hierboven afgebeelde foto is niet mijn Minor.
Ik heb jaren geleden op een beurs een Smiths temperatuur meter gekocht.
Nimmer kon ik toen bevroeden dat er verschillende voelers ten opzichte van metertjes zouden kunnen worden bestaan. De grootste constante blijkt ook hier de variatie te zijn.
Dat is op allerlei gebied het geval ik heb alleen al 10 verschillende laders voor mobieltjes, tablet, ed in een aparte lade liggen.

Op mijn Smiths meter staat links C midden N en rechts H.
Er zit 1 elektriciteitdraadje aan dat naar de motor loopt.
Op het blok zit in de kop een voeler. Daar komt een 'mannetje' uit.
Met een 'vrouwtjes-stekker' is de meter met de voeler op deze wijze verbonden.
Ik vermoed op grond van de beschrijving dat het een meter met een bi metaal is.
Als het contact wordt aangezet gaat de de naald van de meter langzaam naar rechts.
En hij stopt bij H. Ook al draait de motor nog niet, cq nog niet warm en zeker niet Hot kan zijn.
Dus ik heb een andere voeler nodig die een lagere waarde op de meter aangeeft.
Teake heeft gemeten en constateerde na wat ik nu begrijp, dat het een voeler gemonteerd dient te worden met een waarde van tussen de 100 en de 150 Ohm.
Dat is wat ik nu begrijp.
Waar schaf ik nu toch zulks ener voeler aan is den vraag.
Henk
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door eelke »

Toch is dit de makkelijkste; de Smith C-N-H meter komt ( bijna ) zeker uit een Mini. Denk eraan dat de meter niet op 12 Volt werkt, maar aangesloten moet worden op de 10 Volt uitgang van de spanningsstabilisator achterop de snelheidsmeter. De korte groene draad die vandaar naar de benzinemeter onderin de speedo loopt is de 10Volts-aansluiting.
Daar moet deze meter ook op aangesloten worden.
Bij deze meter hoort een voeler met een zwarte plastic rand rondom de door jou gemelde male aansluiting. Er zijn er veel van in omloop.
Sluit eerst de meter goed aan op de 10 Volt; misschien is jouw voeler nog wel heel. Zo niet, dan kun je in elk mini-centre een voeler kopen. Ik had er genoeg, maar ik heb inmiddels zoveel mensen gelukkig gemaakt dat mijn voorraad op is. De zwarte plastic rand is meestal voldoende indicatie als je een oude weet te vinden. Metingen van de Ohmse weerstand zijn niet zinvol.
Ik ga ervan uit dat de spanningsstabilisator achterop de meter heel is; de benzinemeter moet goed aangeven. Dat zou een complicatie kunnen zijn. Als deze ook veel teveel aangeeft moet je dus ook een nieuwe stabilisator achterop de teller kopen. En die zijn alleen maar in replica te koop voor min-aan-massa. Als je dus plus-aan-massa hebt moet je persé een oude originele hebben. Die heb ik evt. nog wel. Zie de uitleg in mijn eerdere bijdrage hierboven.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Voor zover ik begreep werkte de meter van Henk nog goed op de oude motor, en is na de revisie de verkeerde sensor terug geplaatst.
En klaarblijkelijk heeft het revisie bedrijf de overgebleven spullen opgeruimd zodat de oorspronkelijke sensor er niet meer is.
nooit klaar met werken
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

TEMPERATUUR METER VERSUS VOELER

Bericht door KEEPONMINORING »

Ik ben er nog niet helemaal uit.
Het was even droog.
Dus de Minor naar buiten gereden.
Toen ik de garage deuren dicht had gedaan, zag ik dat bij het stationair draaien van de motor dat de naald niet naar Hot was uitgeslagen, maar net even voorbij de N stond.
Toen ik gas gaf ging de naald naar H.
Dus hij krijgt teveel stroom denk ik.
Kan dat?
De meter is niet aangesloten op dat blikken doosje achter de km teller, want bied weerstand geloof ik.
Of heb ik het nou helemaal mis?
Henk
Plaats reactie