Olielekkage

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Bedankt voor jullie hulp. Ik probeer zonder meteen te gaan sleutelen zoveel mogelijk achtergrondinfo te krijgen. Dus ik blijf maar vragen, sorry :oops:

Hoe kan ik de groeven het eenvoudigste controleren? Moet daarvoor de motor uitbouwen, of kan dat van onderuit?

Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt (aangezien mijn oliedruklampje bij stationair draaien aan gaat): kan een te hoge oliedruk ook de oorzaak zijn van het naar buiten persen van de olie?

Als de groeven goed/schoon zijn kan de lekkage dan verklaard worden door een slechte (kurken) afdichting van de carterpan? Waar komt de olie dan uit? Ook in het koppelingshuis of loopt deze dan buiten langs de carterpan naar beneden?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Uiteraard kunnen lekkende kurken pakkingen de problemen veroorzaken. Die zijn ook relatief eenvoudig te vervangen (zelfs met het blok in de auto als je er goed onder kunt werken). Echter, als dit het probleem is dan komt de olie niet vanuit het vliegwielhuis maar rechtstreeks vanonder het blok. Dit is natuurlijk lastig te zien als alles onder de olie zit...

Er is ook nog de mogelijkheid dat het olie uit de versnellingsbak is. Deze kan er bijvoorbeeld al uitkomen als de auto zeer sterk schuin naar voren staat. Er zit daar zo'n zelfde "afdichting" met groeven. In mijn geval, lijkt dat de boosdoener te zijn (door wat speling op de lagers van de primaire as in de versnellingsbak).

Misschien is het handig om eerst eens te kijken of je carter ontluchtingspijpje niet verstopt zit. Als er te veel druk in de carter ontstaat, dan wordt de olie er uit geperst op de krukaslager plaatsen. Anyway, als je de motor stationair laat draaien, zie je het dan überhaubt ergens druppelen?
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Eigenlijk geef je al aan waar het waarschijnlijk aan ligt, de oliedruk is bij stationair draaien te laag.
Wat betekend dat de olie te snel weg loopt.
Met ruime krukas lagers heb je dat ook, de tweede reden dus dat ik aan krukas lagers denk.
Theoretisch kun je de krukas lagers vervangen met ingebouwd blok, zonder dus alles los te halen.
Carter er onderweg, en de lagerkappen er af halen.
In de technische handleiding staat vermeld hoe je de onderste hoofdlager kap er uit krijgt zonder de krukas er uit te halen.
Opmeten is noodzakelijk om de juiste nieuwe lagers te bestellen.

Vroeger leerde ik die dingen nog testen, met een strookje test materiaal.
Kap er af, strookje ertussen, en kap er weer even op.
was het strookje helemaal plat, was het lager goed, niet plat, versleten.
Aan de breedte van het strookje kon je de speling van het lager afmeten.

Lagerkappen kun je gewoon bij ESM bestellen, maar op hetzelfde moment de zuigers er ook even uit gaat prima samen.

Als noodoplossing kun je nog iets dikkere olie gebruiken.
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Teake schreef:Theoretisch kun je de krukas lagers vervangen met ingebouwd blok, zonder dus alles los te halen.
Kun je uitleggen hoe je de lagerschalen in het blok en de voorste & achterste lagerkap kunt vervangen zonder de krukas en het blok uit te bouwen (dat de lagerschaal van de middelste lagerkap gaat lukken met de motor in situ kan ik begrijpen)? Zoals ik het ervaar zit aan de voorkant de frontplaat vast aan de lagerkap en aan de achterkant zit de backplate in de weg om de lagerkap eraf te halen. Wat zie ik over het hoofd?
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb zelf de zijklepper onderhanden, en daar gaat het wel bij.
Maar ik lees net in de handleiding, die ik toevallig digitaal bij me heb, dat voor het latere type de big-end lagers de motor kan blijven zitten, maar voor de hoofdlagers niet.
Overigens is het verwijderen van het carter, en dan het controleren van het middelste lager, nog niet het meeste werk.
Wat veel belangrijker is, is dat de krukas nog glad is, want dan moet er geslepen worden.
Begin je daar eenmaal aan, is een motor wissel het meest eenvoudig, zuigerveren, en zuigers zijn dan vaak ook al wat verder heen.
En volgens mij is alleen de originele motor, waar de nummers van in het schutbord staan, zinvol om duur te (laten) reviseren.
Boren, krukas slijpen, klepgeleiders vervangen, kost al snel ruim 1000 euro, en dan moet je nog zuigers, lagerschalen en kleppen kopen.
Een gebruikt blok lijkt me iets goedkoper, en ruimer voorradig dan het schaarsere zijklep blok wat in die van mij hoort te liggen.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

De zoektocht voortgezet:

Alles aan de onderzijde schoongemaakt, olie bijgevuld en een eindje gereden. Op 2 plaatsen zichtbare lekkage.

Dit lijkt m.i. de kurken afdichting van de carterpan:
Afbeelding

En deze is me een raadsel (foto aan de rechterzijde van het koppelingshuis, waarbij de zwarte afdichting de koppelingsbediening is):
Afbeelding

Afbeelding

Nu zal de olie hier wel niet uitlekken, mogelijk iets wat hoger zit?

Er komt geen olie uit het gat (met de splitpen) van het koppelingshuis. Dus lekkage vanuit de motor via de krukas naar het koppelingshuis lijkt niet het probleem te zijn.

Iemand een idee?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Op zich verklaarbaar, de olie lekt langs de krukas en het vliegwiel het koppelingshuis in, en wordt door het vliegwiel rondgeslingerd.
Dat er dan olie op de hefboom komt, vind ik niet vreemd, ik denk dat het hele koppelingshuis een vette boel is.
Zo te zien loopt de olie uit alle openingen van het koppelingshuis.

De rubber stop van de koppelingehefboom hoeft normaliter alleen maar straatvuilk buiten te houden, en is zeker niet oliedicht.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Vreemd is dat er geen olie komt uit het gat met de splitpen die onderin het koppelingshuis zit.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

De olie zal ook niet uit het gat komen, maar via de splitpen naar buiten gaan.
De hefboom zit in dezelfde ruimte, verder van de krukas vandaan, en de kleur is die van motor olie.
Stuk wit papier onder je auto na een langere rit, en je ziet exact waar het wel en waar niet drupt.
Maar loshalen verklaart nog veel meer.
Ik zou voor een ander blok gaan, of voor een revisie van je eigen.
ESM levert opnieuw geboorde blokken met zuigers, en geslepen krukassen met lagers voor verrassend weinig geld.
Dan kun je er weer jaren tegenaan.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Olie komt toch uit gat onderin koppelingshuis. Blijkbaar had deze even een paar dagen nodig om uit te zakken...

Startmotor verwijderd, en kunnen vaststellen dat het vliegwiel 'nat' is. Olie komt dus via spiraalafdichting vanuit motor. Nu nog uitvinden waarom deze 'afdichting' niet gewerkt heeft. Druk in carter of versleten. Laatste is niet te hopen, dan is er ergens anders iets ook niet goed: versleten lagers?

Motor komende week maar eens uitbouwen. Voorbereidingen zijn al gedaan:

Afbeelding
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Gevoelsmatig vrees ik het ergste, maar dat begreep je vast al...
De afdichting kan niet echt verslijten omdat er geen contact delen zijn, maar er zijn wel grenzen aan de hoeveelheid olie die hij weg kan werken.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Even een update:
De beluchter die aan de zijkant zit (dat potje) zat dus helemaal dicht. Maar omdat de druk in het carter wel hoog geweest moet zijn heb ik compressietest uitgevoerd: 125/125/125/125 psi droog en 145/150/135/150 psi met een beetje olie in de cilinder. Toch maar de kop verwijderd en de zuigers gedemonteerd.

Zuiger2 was het slechtste met aan beide zijden (in de richting van de zuigerpin) slijtage. Zuigerveren lijken allemaal wel goed te zijn. Mogelijk een keer een zuinige revisie: Wel nieuwe veren en lagers en geen nieuwe zuigers?:

Afbeelding

Afbeelding

Lichte slijtagesporen in de boring:

Afbeelding

Ook de lagers gecontroleerd. Big end lagers zijn goed, hoofdlagers zeer versleten:

Afbeelding
Afbeelding

Kop en blok naar een revisiebedrijf gebracht. Zij gaan boring en krukas nameten. Dan kunnen we verder beslissen wat te doen.

Wordt vervolgd...
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Wow, die zuiger ziet er serieus beschadigd uit. Zo heb ik ze zelden eerder gezien in small bore A-series blokken. Ik zou zelf een fatsoenlijke revisie doen met een overmaat zuigers.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Dat de hoofdlagers versleten zijn was wel te verwachten, die " pompen" in dat geval met veel plezier alle olie naar buiten, wat je al wist.
Omdat in een dergelijk geval de oliedruk ook iets minder kan zijn, zullen de zuigers daar ook wel wat van gemerkt hebben.
Maar omdat de krassen in de zuiger(s) nergens anders te zien zijn, weet je niet of dit wel in dit blok is gebeurt....
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Update:
Boring was bovenin +0,2 mm tov onderin. Drijfstang lagers redelijk goed, maar krukas ovaal versleten en groeven. Hoofdlagers versleten, en ook groeven op de krukas. Kleppen in de kop lekte allemaal (getest door kop op de kop te leggen, een beetje wasbenzine er in en met perslucht via de in en uitlaatpoort blazen). Nokkenaslagers versleten, nokkenas zelf nog zeer goed.
Kosten voor opknappen 1100,- excl. onderdelen.

Heb besloten om de met gereviseerde onderdelen (blok, loodvrije kop en krukas) de handel weer samen te bouwen. Besteld in UK, volgende week halen.
Plaats reactie