sidevalve engine terug in de auto
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
sidevalve engine terug in de auto
Na ruim een jaar op de laatste spulletjes gewacht te hebben, is het blok eindelijk weer terug.
Bovenkant van het blok gevlakt, cilinders geboord, gehoond, krukas geslepen, nieuwe klepgeleiders, nieuwe kleppen, nieuwe zuigers, en natuurlijk ook nieuwe krukas lagers.
Vandaag begonnen met alle spullen te sorteren, en een begin te maken met het samenbouwen van het blok.
Gelukkig is het motornummer niet helemaal weg geslepen bij het vlakken van het blok, maar hij is wel wat minder zichtbaar geworden.
In dit geval is het motor nummer extra belangrijk, het is nog hetzelfde blokje als waarmee hij de fabriek verlaten heeft.
Alleen welke fabriek, die van mijn vroegere baas, Molenaar, of toch die uit Engeland?
Bovenkant van het blok gevlakt, cilinders geboord, gehoond, krukas geslepen, nieuwe klepgeleiders, nieuwe kleppen, nieuwe zuigers, en natuurlijk ook nieuwe krukas lagers.
Vandaag begonnen met alle spullen te sorteren, en een begin te maken met het samenbouwen van het blok.
Gelukkig is het motornummer niet helemaal weg geslepen bij het vlakken van het blok, maar hij is wel wat minder zichtbaar geworden.
In dit geval is het motor nummer extra belangrijk, het is nog hetzelfde blokje als waarmee hij de fabriek verlaten heeft.
Alleen welke fabriek, die van mijn vroegere baas, Molenaar, of toch die uit Engeland?
nooit klaar met werken
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Molenaar of niet?
Evert Spapé, kan je helpen met een antwoord op je vraag daar hij alle Molenaars gegevens heeft in het archief.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Deze maand een tweede blok op de kop getikt, en omdat het originele blok de laatste overmaat heeft, ben ik daar voorzichtig mee.
Ik ga dus straks waarschijnlijk rijden met het tweede blok, die mag nog wel een setje uitlaatkleppen hebben, en misschien ook een iets groter setje zuigers, maar dat laat ik afhangen van hoe eenvoudig ik de vastzittende zuigerveren weer los krijg.
Er zit nu een +0.20 in, en ik heb zelf nog een setje +0.30 liggen, maar omdat de cilinderwand nog best meevalt, durf ik het nog wel even aan.
Licht honen was voldoende om de oppervlakte roest er uit te krijgen, alleen voel je wel een stooteand, en hebben de bovenste zuigerveren wat speling door die rand.
Het blok was totaal verkoold, zelfs de kop ging er met moeite af vanwege het vele kool wat tussen de tap bouten en de kop zat.
1 klep een stuk uit gebrand, vliegwiel moet een nieuwe starterkrans hebben, omdat een stuk van ongeveer 10 cm vrijwel geen tanden meer heeft.
Het is jammer, maar die 60 pond moet dan maar.
Of ik moet mijn reserve vliegwiel er aan spenderen.
Ik ga dus straks waarschijnlijk rijden met het tweede blok, die mag nog wel een setje uitlaatkleppen hebben, en misschien ook een iets groter setje zuigers, maar dat laat ik afhangen van hoe eenvoudig ik de vastzittende zuigerveren weer los krijg.
Er zit nu een +0.20 in, en ik heb zelf nog een setje +0.30 liggen, maar omdat de cilinderwand nog best meevalt, durf ik het nog wel even aan.
Licht honen was voldoende om de oppervlakte roest er uit te krijgen, alleen voel je wel een stooteand, en hebben de bovenste zuigerveren wat speling door die rand.
Het blok was totaal verkoold, zelfs de kop ging er met moeite af vanwege het vele kool wat tussen de tap bouten en de kop zat.
1 klep een stuk uit gebrand, vliegwiel moet een nieuwe starterkrans hebben, omdat een stuk van ongeveer 10 cm vrijwel geen tanden meer heeft.
Het is jammer, maar die 60 pond moet dan maar.
Of ik moet mijn reserve vliegwiel er aan spenderen.
nooit klaar met werken
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Ziet er fraai uit! Moet voldoening geven als je alweer zo ver bent
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Afgelopen week een paar stappen verder gekomen, woensdag met de MM naar de RDW geweest voor het NL kenteken, en donderdag mocht hij in Hoornsterzwaag in het rijtje staan.
Vervoer ging met een trailer, een van de vestigingen heeft een autoambulance, en dat is af en toe best handig.
Zodra het kenteken er is, mag hij een stukje rijden.
Vervoer ging met een trailer, een van de vestigingen heeft een autoambulance, en dat is af en toe best handig.
Zodra het kenteken er is, mag hij een stukje rijden.
nooit klaar met werken
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
De eerste rit in de buurt gehad, de koeling zonder waterpomp is niet echt optimaal, en de snelheidsmeter blijft plakken, de teller doet het wel.
Toch maar even zoeken naar de laatste spullen voor het waterpompje, het is schaars, ik weet het, maar toch.
De koperen pijp naast het blok moet te vinden zijn, de afdek kap aan de zijkant ligt desnoods bij ESM.
Alleen omdat de baas begin mei failliet ging, en het achterstallige salaris op zich laat wachten, nog even geen dure bestellingen die altijd nog later kunnen worden gedaan
Toch maar even zoeken naar de laatste spullen voor het waterpompje, het is schaars, ik weet het, maar toch.
De koperen pijp naast het blok moet te vinden zijn, de afdek kap aan de zijkant ligt desnoods bij ESM.
Alleen omdat de baas begin mei failliet ging, en het achterstallige salaris op zich laat wachten, nog even geen dure bestellingen die altijd nog later kunnen worden gedaan
nooit klaar met werken