Oude liefde roest niet .....

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Plaats reactie
Henk Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 aug 2014 14:56:04
Locatie: Eesveen

Oude liefde roest niet .....

Bericht door Henk Boer »

De afgelopen week heb ik geprobeerd om onze Morris Minor Traveller weer aan de praat te krijgen. Hij had vanaf 2002 onder een hoes in de garage gestaan. Ik ben de hele week aan de slag geweest. Benzine, benzinepomp, radiator, stroomverdeler en carburateur gereinigd en uiteindelijk had ik hem weer aan de praat. Eigenlijk is de auto in redelijke staat en ik ben van plan om er een rijdend project van te maken. Dus gewoon regelmatig weer een ritje en tussentijds repareren en verbeteren. Er staan 2 grote klussen op het programma waar ik nauwelijks verstand van heb en dus graag advies en tips voor wil hebben.
1. Schijfremmen.
Ik heb gehoord dat er schijfremmen op de Morris kunnen, maar ...
... welke remmen kan ik daarvoor gebruiken?
... hoe kom ik daaraan?
... hoe gaat het vervangen in zijn werk?
2. De koppeling.
Medio 1990 heeft Wim de Jong de auto voor ons volledig gerestaureerd. We reden er toen ontzettend veel mee en de auto sleet behoorlijk. Omdat Wim een eind van ons af woonde heeft onze "gewone" garage er toen een nieuwe koppeling in gezet. Later zei Wim dat dit een verkeerd type was en dat we er op termijn problemen mee zouden krijgen. De vrije slag is miniem en niet meer bij te stellen.
Wat moet ik doen om dit te herstellen?
Graag wil ik jullie advies en technische-of documentatie tips.
Ik ben al lang lid, maar een lid in zeer vaste slaap, ik zit nu boordevol goede wil en wil graag onze Morris weer betrouwbaar op de weg hebben.
Vriendelijke groet,
Henk
Oude liefde roest niet! (maar onze Morris wel een beetje)
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

De remmen, en andere ombouw kits kun je bij ESM bestellen, zie
http://morrisminorspares.co.uk/shop/pro ... fad4db4ce1
Even bladeren door hun webshop helpt je met het maken van de keuzes.
Er zijn schokbreker kits, stabilisatrorstang kits, aangepaste hoofdremcilinders en nog andere zaken.
Daar wordt een nieuw set aangeboden, maar ook de Morris Marina wordt soms als donor gebruikt.
Voordeel van een gebruikt set is dat je de poot er als geheel onder kunt zetten, maar het nadeel is dat je niet weet wat je hebt.
Vaak zit er bij ESM wel een instructie bij, maar werken met remmen vergt wel een beetje sleutel ervaring.
Een setje lagers er op en er af persen kun je nog wel bij de lokale garage doen, met de naaf in een kistje,.
Remmen ontluchten doe je met zijn beiden, of met speciaal gereedschap in je eentje
Eesveen ligt niet erg ver van mijn route woon-werk verkeer, als je alles bij elkaar hebt en de oude spullen er(bijna) af hebt liggen, kan ik wel eens een uurtje langs komen.

Met de koppeling zou ik eerst gaan rijden, maar wel alvast ervoor zorgen dat je de juiste spullen hebt staan.

Hem vervangen kan op 2 manieren, de bak erachter weg op een (kantel)brug werkt het beste.
Maar ook de motor er uit kan een optie zijn wanneer je wel de mogelijkheid hebt om een takel aan het plafond te hangen, maar geen ruimte om onder de wagen te werken.
Op de krik zou ik niet aan beginnen, te gevaarlijk, en het werkt onhandig.
Het is beter om een dag ontspannen te sleutelen, dan 4 uur te klieren in krappe hoekjes.
nooit klaar met werken
Henk Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 aug 2014 14:56:04
Locatie: Eesveen

Bedankt voor de info...

Bericht door Henk Boer »

Hallo Taeke,

Hartelijk dank voor je info en je aanbod om een keertje te helpen als je op doortocht. ESM levert inderdaad een prima schijfremmenset, maar ik schrok nog wel van de prijs (385 pond). Ik ben nu op zoek naar de schijfremmen van een Morris Marina, maar die zijn ook slechts met een lantaarntje te vinden.
De moderne auto demontage bedrijven hebben ze in elk geval niet en voor een oversteek naar Engeland ben ik nog niet klaar. In zag dat er op Malta een complete Morris Marina staat voor 250 pond, maar ja....Malta.
Je advies voor de koppeling volg ik zeker op.
Oude liefde roest niet! (maar onze Morris wel een beetje)
Plaats reactie