Richtingaanwijzer gaat niet automatisch terug

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Richtingaanwijzer gaat niet automatisch terug

Bericht door Theo van de Velde »

Mijn richtingaanwijzer gaat niet automatisch terug. Een keer al een gevaarlijke situatie gehad omdat ik nog steeds richting aangaf naar rechts en er dus bijna een fietser voor me overstak. Het lampje op de hendel zat achter een spaak van het stuur.... :oops:

Toen meteen een piepertje geïnstalleerd, zo een die gebruikt wordt om aan te geven dat je lampen nog branden als je uitstapt. Werkt goed zo'n irritant piepje

Maar nu wil ik het probleem echt aanpakken.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een pinnetje in de stuurkolom zit om de hendel terug te bewegen. Voor ik de hele handel sloop, heeft er iemand tips?

Bedankt.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Dat pinnetje zit in elke auto, dat klopt.
Als regel kunnen er 2 oorzaken zijn van het niet terug komen, slijtage van het pinnetje en de pal die er tegen aan drukt, of iets te weinig smering.
bij te weinig smering veert het geheel wel, maar blijft de richting aanwijzer hendel staan waar hij staat.

Beide is dus mogelijk.
Overigens heb ik vele hendels uit elkaar gehad, maar bezit mijn oude MM deze nog niet, zodat ik het inwendige niet exact ken. ;)
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Stuur los gehad om meters te plaatsen. Na weer vastzetten bleek ineens de richtingaanwijzer WEL terug te gaan bij een behoorlijke bocht naar links, maar nog niet naar rechts. Het lijkt erop dat de positie van 'buis' waarin de stuurstang draait bepaalt of de richtingaanwijzer automatisch teruggaat of niet.

Moeite waard om nog eens ls te halen en verder te onderzoeken.

Wordt vervolgd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In dat geval heb je 2 opties:
De plaat met het pennetje controleren of deze wel in het midden staat, soms kan hij 180 graden verdraaid zijn, of het pinnetje voor rechts mist.
Met het stuur in de middenstand moet ook de pin links en rechts gelijk zijn.
Overigens is dit probleem dankzij de vele minirotondes met flauwe bochten ook in vele jongere auto's aanwezig, het stuur wordt dan niet ver genoeg omgedraaid om de richtingaanwijzer terug te zetten.
nooit klaar met werken
Plaats reactie