Nieuwe kabelboom

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Nieuwe kabelboom

Bericht door Jeroen '65 kever »

Ik heb besloten dat ik een compleet nieuwe kabelboom in de Morris te leggen, om eventuele elektrische problemen later uit te sluiten. Bovendien was de kabelboom in slechte staat en lagen de draden ''bloot tot op het koper'' op sommige plekken.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand wel eens een kant en klare kabelboom gekocht en deze ingebouwd en hoe gaat dit precies in zijn werk? Zitten alle aansluit ogen en lipjes er al aangeperst of moet dit zelf gedaan worden? En is er ergens een elektrisch kleurenschema te vinden zodat ik weet welke kabel waarop hoort?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Het schema staat in het werkplaatshandboek, daar zijn er voldoende van in omloop heb ik gemerkt.
Er zijn een paar leveranciers van kabelbomen, maar als ik bijvoorbeeld de plaatjes en info van de ESM kabels bekijk, zit alles er aan:
http://morrisminorspares.co.uk/shop/ind ... 9cbd08112a
Maar ook hier zijn ze te vinden, alleen met iets minder info ;)
http://www.autosparks.co.uk/index.php?cPath=235_453_637

Ik weet niet hoe dat bij de latere types is, maar bij mijn MM lopen de kabels op rare plekken, door de balk van het schutbord aan de buitenkant, en onder de auto langs naar achteren.
Een paar uur geleden heb ik alles in de motor ruimte losgemaakt om deze te gaan spuiten.

Bij mijn Prius heb ik wel kortgeleden de boom in het dashboard vervangen door een uitgebreide versie, het is een flinke klus, ook wanneer de stekkers er aan zitten.
De kabel is namelijk het eerste wat vaak in de auto gaat, zit er niets in, kun je er prima bij.
Maar met alles er op en er aan, zit ook alles in de weg.
Veel demonteren dus.

Ik twijfel zelf nog tussen repareren of vernieuwen.
Zelf heb ik er wel eens over na gedacht hem zelf te maken, juist omdat ik alle gereedschappen heb.
Maar uit ervaring weet ik dat mijn collega's dat veel netter kunnen dan ik, ik maak schema's en pas ze aan.

En ook prototypes doe ik zelf, maar soms kunnen mijn collega's het niet laten om mijn proto kabels te vervangen door hele strakke ;)
nooit klaar met werken
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Dan heb ik niet goed gekeken, ik heb er namelijk een paar liggen waaronder ook hyness, dus die moet ik dan maar eens goed door gaan nemen.

Ik ben eigenlijk bezig met BullMotif, aangezien die ze ook leverd, maar ik wist dus niet of ik oude stukjes eraan moest zetten of hoe het in zijn werk gaat.

Bij mijn traveller lijkt dit mee te vallen! Alles zit achter het dashboard en er lopen twee kabels naar de motorruimte en vanuit daar loopt er een onder de auto door naar achteren, dus dat lijkt goed te doen.

Bovendien is mijn auto straks helemaal kaal(eigenlijk nu al), dus ik kan overal goed bij. Zeker als het dus het eerst is wat ik doe als hij terug komt van de spuiter denk ik dat het goed te doen is als ik het schema heb.

Ik heb er ook heel kort aan gedacht, maar ik ga hem toch kant en klaar halen. Denk dat dat heel veel ellende bespaard en dan heb ik hem gewoon helemaal ''origineel''
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Voor mijn werk heb ik labels om aan kabels te zetten.
Deze zijn in nummerreeksen verkrijgbaar, als je dus van tevoren de kabelboom doormeet en van nummers voorziet, is het een eitje.

Maar het is bijvoorbeeld best mogelijk dat de nummers er al op zitten.

het schema heeft de nummers er ook op staan, op zich werkt dat best handig.
nooit klaar met werken
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Kabelboom

Bericht door KEEPONMINORING »

Begin er niet aan om een boom zelf te maken.
Ik heb de oude losgemaakt en alle draden opnieuw getrokken met nieuw draad. Ik had een grote rol zwart elektrisch draad voor de auto van iemand gekregen, aan de uiteinden heb ik toen een las gemaakt met de draad met de kleur die het moest hebben.
Dit heb ik allemaal vastgemaakt op een bedbodem met van die gaten erin. Vervolgens alles in de krimpkous. Daarna heb ik op een beurs een linnen tube gekocht wat eromheen gaat. Het zag er prima uit. En ik was de winter binnen op zolder lekker warm aan het prutsen. Toen ik het in de auto had zitten bleek het niet overal niet te werken. Hoop werk voor niets geweest. De hele klere bende er weer uit gehaald en bij Tom Roy een draadboom besteld en er in gezet. Die doet het prima!
Henk
Afbeelding
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik moet inderdaad iets toevoegen aan de reactie van Henk.
Ik ben zelf de nodige jaren werkzaam geweest in de autowereld, met name de electra was mijn werk, en heb toevallig een HTS diploma electrotechniek op zak.
Beroepshalve houd ik me bezig met het ontwerp van besturingen voor machines, een kabelboom voor een auto is voor mij dus een piece of cake.
Een jaar of 30 geleden heb ik al eens een trekker van nieuwe bedrading voorzien, nadat iemand de oude bedrading per ongeluk op had laten roken, wat ik gewoon zonder schema deed.

En ik heb als een van de weinigen, de dashboard kabelboom van een Prius omgebouwd tot de uitvoering die ik wilde hebben, wat betekende dat er wat geknutseld werd met de computers in de auto.
Er zitten nu een paar meer in, dan toen ie de fabriek verliet, en deze kabelboom zit verder in geen enkele ander prius in Europa en omstreken.

En zelfs ik denk er aan om voor die paar centen gewoon een kabelboom te kopen, want hem net zo netjes maken als de groothandel, is niet mijn sterkste punt ;)

Heb je dus niet heel veel ervaring met electra, denk er dan maar niet te snel aan om hem zelf te maken, het kan wel eens tegenvallen.
nooit klaar met werken
Splitbels56
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 feb 2014 21:15:00
Locatie: Wuustwezel

Kabelboom

Bericht door Splitbels56 »

Hou je van knutselen? Begin er dan beslist aan.
Ik heb mijn kabelboom helmaal zelf vernieuwd van mijn MM '56 en het is gelukt! Uren en uren heb ik eraan bezig geweest.Alles zelf uitgezocht.
(Mijn zoon kent alles van auto-electriciteit,toch heb ik zelf 'geknoeid' tot alles opgelost was.) Hoewel alles werkt ben ik toch niet helemaal tevreden en overweeg ik alles er nog eens uit te halen en een aantal schoonheidsfoutjes eruit te halen.Hoewel het waarschijnlijk niet goedkoper is,het knutselplezier is niet betaalbaar!
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

kabelboom

Bericht door diedering »

Hallo Jeroen
Toen wij al weer ruim 13jaar geleden onze Traveller hebben gerestaureerd
hebben we ook een originele nieuwe kabelboom gekocht, aan de oude was behoorlijk gerommeld.
Toen de nieuwe erin zat en alles aangesloten was bleken er toch nog een
paar functies niet te werken ,maar met hulp van Eelke van Teijens was dat snel gemixt.
Voordeel van een nieuwe is dat het ook gewoon past .
Misschien kun je bij de firma minorel (eelke van Teijens) een nieuwe kabelboom bekomen.
Succes!
Henk Diedering :D
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Het grote voordeel van een kabelboom buiten de auto maken is dat je hem dus veel netter af kunt werken, en dat je meer ruimte hebt om de stekkers goed aan te knijpen (met het juiste gereedschap).
Dat juiste gereedschap heb ik wel, maar om een kabelboom buiten de auto goed in elkaar te zetten, ben je een plaat hout met pennen nodig, die als mal kan dienen.
Bij een van mijn werkgevers werd dit ook gewoon gedaan met kabels voor de machines, daar waar de kabel op de klassieke manier in de machine ging, werd het toch minder netjes.

Wil je het supernetjes hebben leg je de draden eerst, en haal je de boom er daarna weer uit om te fatsoeneren.
nooit klaar met werken
Plaats reactie