Eindelijk verder met onze Molly

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Eindelijk verder met onze Molly

Bericht door Freddy »

Ik heb besloten om het motorblok van onze Molly maar eens uit de auto te halen om hem op te knappen, want ze werd wel erg incontinent. Nu weet ik dat een beetje olielekkage bij een Engelse auto hoort, maar tussen blok en versnellingsbak was het wat teveel van het goede. Dus sowieso zal de achterste krukaskeerring vervangen moeten worden.
Vandaag alle randapparatuur gedemonteerd en volgende keer de versnellingsbak en koppeling loskoppelen. Daarna cardanas loshalen en de motor er uit hengelen.

Afbeelding

Wel spannend, want dit heb ik nog nooit gedaan! Ik heb al heel wat gelast, remmerij vervangen en electra-problemen opgelost, maar nog nooit heb ik een motor opgeknapt.... Tips zijn dus welkom!
Ohh ja, ik heb helaas niet zoveel vrije tijd om te klussen als ik zou willen, dus dit zal wel een lange topic worden :lol:
Laatst gewijzigd door Freddy op za 07 sep 2013 23:58:08, 5 keer totaal gewijzigd.
noorwegen11
Morris vriend
Berichten: 26
Lid geworden op: di 04 jan 2011 15:25:28
Locatie: Roermond

Demontage motor

Bericht door noorwegen11 »

Beste Freddy,

Ik zou je als goede raad willen geven ; als dit alles de eerste keer is; maak
foto''s van alles wat je los haalt /demonteert of wat dan ook .
Altijd makkelijk later alles terug te vinden.

Als je dan toch zo ver gaat , pak de distributie ketting dan ook aan,
vervang deze in een dubbele uitvoering, nieuwe pakking en olie keering
er tussen en van dat gedrup ben je ook verlost.

Mocht mij nog iets invallen dan laat ik iets horen.

Groeten, Fred
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik zou om te beginnen even kijken of ik een motor bok kan scoren, ik heb er ook eentje, en er hangt eigenlijk steeds een motor in ;)
Met die bok kun je de motor vastzetten op het vliegwiel huis, en kun je hem volledig rond draaien.
Zet er dan een opvangbak onder en je kunt er aan alle kanten bij om schoon te maken.
Afbeelding
Kijk ook even naar de stootranden als je toch bezig bent, en een setje zuigerveren is ook niet altijd een zware klus.

Heb je van tevoren ook een compressietest gedaan?
nooit klaar met werken
Churchill
Morris vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 aug 2013 21:14:36
Locatie: Belgium

Bericht door Churchill »

Opzich is het minder gecompliceerd als je denkt.
Wat ik aanraad is om alles goed na te meten, alles zorgvuldig nakijken op slijtge en/of beschadigingen.

En eventueel nadenken over een loodvrije kop als je die nog niet hebt?

Als je nog vragen of problemen tegen komt, shoot!

Met vriendelijke groet,
Jonathan
Lord Austin: " Most everything worth while is born of some dreamer's dream."
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Allen bedankt voor de tips tot dusver!

Inderdaad was een compressiemeting ongetwijfeld zinvol geweest, echter dat had ik me vooraf niet gerealiseerd. Ik had immers geen problemen met vermogenverlies.... Ik dacht dat het t.z.t. vervangen van de zuigerveren en op groeven controleren van de cilinderwand zou volstaan als controlemiddel. Nu is alles tot en met de spruitstuk verwijderd, dus de compressiemeting wordt niets meer. Lesje voor de volgende keer.

Gister de versnellingsbak, km-kabel en koppeling losgekoppeld, dus volgende keer de motorbevestiging losdraaien en dan kan de boel er uit.

Klein vraagje: wat is het voor gevlochten staalkabeltje onderaan de versnellingsbak die door de overdwarse vloerbalk gaat? Om de koppeling op te spannen ofzo?

Uit ervaring met mijn motoren weet ik dat veel foto's maken uiterst belangrijk is bij demontage. Dat doe ik eigenlijk altijd standaard. Net als labeltjes op kabels/stroomdraden en ordelijk opbergen van gedemonteerde spullen. Voordeel nu is dat ik nog een Morrisje heb staan, die als voorbeeld kan dienen als de zaak weer in elkaar moet.

Teake: motorsteun is er. Dat leek me inderdaad makkelijk werken, dus had ik er één bij je buurman besteld :D
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Kabeltje

Bericht door diedering »

hallo Freddy
Dat kleine gevlochten staalkabeltje die door het steunbalkje van de versnellingsbak gaat is er voor om te zorgen dat het motorblok en bak niet naar voren kunnen schuiven en zo je radiateur opvreet.
Deze kabel moet je er niet afhalen en hij mag ook niet te strak gespannen zijn.
Succes
Henk Diedering
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

die van mij komt inderdaad ook uit de buurt, ik had hem lopend kunnen ophalen, maar hij is toch in de auto vervoerd ;)
Bij mijn blok bleken achteraf een aantal zuigerveren gebroken, vandaag heb ik de voorbereiding getroffen voor het boren, nieuwe klepgeleiders, en nieuwe krukas lagers in de originele motor.
Maar ik weet nog niet zeker of ik dat blok er direct in ga zetten, hij krijgt de laatste overmaat voor alles.
En ik heb nog een ander optie openstaan, een reserve blok, en ook een reserve bak.
Als ik die er in leg, spaar ik het originele set waarvan de nummers in het schutbord staan.

Overigens heb je alleen de startmotor maar nodig voor een compressietest, zolang er olie in zit en de kop er op ligt kun je het doen.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Vandaag een paar uurtjes aan de auto gewerkt. Allereerst de compressie gemeten. De uitkomst was dat alle cilinders rond de 185 psi lagen (varierend van 182 t/m 188). Nu weet ik niet of dat een goeie waarde is, maar dat ze niet veel van elkaar afwijken is in elk geval positief.
Voor de duidelijkheid: het gaat om een 1275 cc MG Midget motor.

Daarna de bouten van de versnellingsbak en de motorsteunen los. De crossmember verwijderen en het hele zaakje uit de auto tillen...
Niet dus..... Wat ik ook probeerde, ik kreeg de versnellingsbak niet zo in positie dat het uitsteeksel waar de pook normaal zit door het gat kwam. Steeds liep hij vast of zat de hele zwik vast op de dwarsbalk waar de cardanas door loopt..... Hoog, laag, recht, scheef, kantelen.... Niets hielp....
Volgende keer maar weer eens proberen. Desnoods de grote afdekplaat in het interieur (waar het gat van de pook in zit) maar eens verwijderen. Daarmee krijg je vast meer ruimte.
Lukt dat niet, dan denk ik er over om de versnellingsbak onder de auto los te koppelen van de motor.
Wordt vervolgd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Zover ik weet is het altijd beter om de grote afdekplaat er af te halen.
Bij die van mij ligt ie er ook naast, en ik moet toegeven dat je dan ontzettend veel ruimte extra hebt ;)
Mocht je een motor in het zuiden tegenkomen, ik rijd zeer regelmatig vanaf regio Tiel naar huis, ik werk namelijk in die hoek.
En als een blok netjes in mijn Prius geladen kan worden, kan ik hem altijd een stuk mee nemen naar het noorden ;)
Terug over Utrecht hefet slechts 1 nadeel, meer files, maar dat is ook alles.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Motor niet demonteren?

Bericht door Freddy »

Ik ben niet meer met de auto bezig geweest, maar heb in de tussentijd wel gezocht op compressiewaarden bij een 1275 cc blok.

Op diverse MG Midget fora kom ik tegen dat een compressie van circa 150 Psi als zeer acceptabel gezien wordt voor dit blok. Nou heeft mijn blok, zoals gezegd, op alle vier de cilinders een compressie van circa 185 Psi dus dit is nogal wat hoger.
Op één post uit die MG fora lees ik dat iemand ook een compressie heeft van 180 Psi, waarbij diegene door diverse mensen wordt afgeraden om het blok uit elkaar te halen...! Juist omdat de compressie al perfect is, zal hij er alleen maar minder op kunnen worden als je de zaak opengaat halen.

Zou het nu, in dit kader, wijs zijn om bij mijn blok alleen de onderkant los te halen om de lekkage (achterste krukaskeering?) te verhelpen en de kop e.d. te laten zitten? Dit lijkt mij het meest logisch.
Wat is jullie visie hierop?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Inderdaad, in jou geval zou ik me ook beperken tot het loshalen van het carter.
Krukaslagers mooi laten zitten, en kijken of je de keerringen er zo uit krijgt.
Met het blok op de kop zou het zelfs kunnen dat je de keerringen kunt vervangen zonder carterdemontage, maar dit lukt niet bij elke motor.

Degenen onder ons die het wel eens los hebben gehaald, kunnen vast vertellen wat je tegenkomt, mogelijk zijn er modificatie setjes die je er zo op kunt schroeven.

Ik heb ooit een trekker gehad waar je de achterste keerring houder er af schroefde, in de draaibank zette, en de kurk keerring op die manier verving door een standaard keerring.

De simplele truc om een iets ander type keerring te nemen, wanneer er een groef in de as zit, werkt ook, je zet dan de lip op een andere plek op de as.

En last but not least, heb ik wel eens een as in de draaibank gehad om de groef te vlakken voor een iets kleinere keerring ;)
Die as heeft er daarna nog 100.000 km in gezeten...
Laatst gewijzigd door Teake op do 26 sep 2013 19:30:41, 1 keer totaal gewijzigd.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Ik heb de titel van deze topic maar even veranderd, want aangezien de compressiewaarden van mijn blok zo goed waren dat ik de kop e.d. laat zitten, kun je nauwelijks meer spreken van een motorrevisie....
In plaats van boren, honen, nieuwe zuigers - en of veren, nieuwe krukaslagers e.d. beperkt zich de aanpak van mijn motorblok tot het vervangen van pakkingen en keerringen.

Hoe dan ook; vandaag ging het blok er eenvoudig uit nadat ik het struikelblok van de vorige keer (de vloerplaat over de versnellingsbak) had verwijderd. Daarna enkele boutjes los en de versnellingsbak lag los.

Afbeelding

Vervolgens kom je bij het koppelingshuis, dat je verwijderd:

Afbeelding

De koppelingsplaten hebben ietsje slijtagesporen. Het valt mee, maar omdat ze er nu toch uit liggen lijkt het me wijs om ze toch te vervangen.

Afbeelding

Die nieuwe motorsteun is trouwens een ideaal ding. Het kost maar een paar tientjes, maar je hebt er een hoop lol van. Je kunt het blok helemaal om zijn as draaien, dus ook van bovenaf aan de onderkant werken.

Afbeelding

Op volgende foto zie je het blok ondersteboven hangen en heb ik de carterpan verwijderd. Je ziet de krukas met oliezeef.
Wat direct opvalt is dat er geen gewone pakking inzit, maar er gewerkt is met vloeibare pakking. Wellicht dat dit de oorzaak is dat mijn auto zo lekte? Want door de smeerboel onder de auto kon je niet direct zien waar het vandaan kwam... Hopelijk is de vloeibare pakking niet gebruikt omdat een normale dunne pakking niet meer genoeg afdichtte....


Afbeelding

Wordt vervolgd!
Groet
Freddy
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Even een update van de werkzaamheden tot nu toe.

Allereerst heb ik het motorblok van binnen en buiten goed schoongemaakt en ontdaan van vloeibare pakkingresten. Vervolgens waar mogelijk nieuwe pakkingen geplaatst en het blok gespoten. Ik ben niet zo'n purist en heb hem gespoten in een fris groen kleurtje in plaats van BMC bronsgroen. Persoonlijk vind ik dit BMC-legergroene kleurtje erg lelijk....
Wel moet ik zeggen dat de kleur groen op de foto iets feller lijkt dan in het echt, maar dat zal aan het flitslicht liggen.

Afbeelding

Ook heb ik bij een Mini-sloper in de buurt een dubbele HS2 carburateur met spruitstuk en hitteschild op de kop weten te tikken, dus de plannen om de motor wat te "kietelen" worden steeds concreter.

Afbeelding

Vervolgens werd ook de versnellingsbak aangepakt.

Afbeelding


Ondertussen was de hele motorruimte zo goed als leeg gemaakt. Alleen de schokbrekers, remleidingen en solenoid (startrelais) bleven zitten. De kabelboom heb ik ingepakt. Hierna heb ik de hele motorruimte blank gemaakt, waarna twee lagen primer volgden.

Afbeelding

Tot zo ver de stand tot dit moment.

Ik heb nog wat problemen op te lossen met de nieuwe opzet van carburatie.
Zo kwam ik er achter dat de tappet chest cover met reservoir niet achter het hitteschild past. Daarom de tappet chest cover (hoe heet dat ding in het Nederlands?) van mijn reserveblok gepakt. Die heeft geen reservoir maar uitlooppijp, dus die moest passen... ware het niet dat er twee modellen van die deksels zijn. Op de foto moet ik de onderste hebben (met pijpje) in de uitvoering van de bovenste (andere aansluiting op het blok).

Afbeelding

Nu het reservoir vervalt denk ik erover om een distributiedeksel met reservoir aan te schaffen, zoals je die wel eens ziet bij Mini's en Midgets.
Als laatste moet ik nog iets vinden op het uitlaatspruitstuk, omdat die nu apart is van het inlaatspruitstuk, waar ze bij de Minor normaal in één blok zitten.
Plaats reactie