Kan de Minor met de min aan massa?

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Kan de Minor met de min aan massa?

Bericht door Oma Druk »

Sinds gisteren ben ik helemaal de weg kwijt.
Toen ik het Morrisje kocht heb ik vrijwel direct de accu vervangen, gewoon de + aan massa.
Onlangs is de Morris voor de eerste restauratie naar de monteur en de plaatwerker geweest en omdat ik een slechte padvinder ben heb ik maar zo'n navigatie aangeschaft (geen gezicht overigens boven die oude mijlenteller) een sigaretten aansteker entree gemonteerd ook de + aan massa de - aan de voeding en toen ging de navigatie oplader stuk.

Na een grondige inspectie van de machinekamer bleek de (-) aan massa te zitten en de (+) aan de diverse voedingen.

Ik heb de monteur gebeld en die had er naar zijn zeggen niets aan veranderd.

En toch weet ik zeker dat voor die tijd alles volgens de Olyslager was aangesloten.

IK BEGRIJP ER NIKS MEER VAN!

Wie weet of het mogelijk is om zonder ingrijpende wijzigingen om te polen?

Ps. de navigatie lader doet het nu wel en het Morrisje rijdt prima.
Mijn Saloon is een snoepie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

De plus hoeft niet persé aan de massa te zitten. Dit komt wel voor bij originele Engelse wagens, maar vaak is het ook standaard min aan de massa in Nederland. Er is geen sticker aanwezig met Positive Earth?
Je kunt het niet zondermeer omzetten...!

Als de morris rijdt, je navigatie doet het en alle apparatuur (lichten e.d.) doet het, waarom zou je het dan willen ompolen?
Ik heb 3 Morrisjes en allemaal hebben ze de min aan de massa. Werkt prima!

Dat ze de plus aan de massa deden in GB was alleen maar omdat men dacht dat het als een soort roestpreventie werkte....
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ja Freddy, dat laatste heb ik ook gehoord en ja als het met de (-) aan massa
allemaal goed werkt vind ik dat ook prima, ik was er alleen een beetje verwonderd over omdat ik zeker wist dat hij old Englisch aan gesloten was.

Overigens gaat m'n liefde weer een tijdje naar de garage voor een motor revisie hij lekte altijd al wat als hij geparkeerd stond maar tegenwoordig heb ik er al een bak onder staan en als je dan klachten krijgt over olie vlekken op de parkeerplaats (bijna alle buurtjes dragen "het autootje" overigens een warm hart toe) wordt het toch tijd om actie te nemen.

Mogelijk zou de krukas pakkingen vernieuwen volstaan, maar als de motor er toch uit is kun je het maar beter meteen goed doen toch.
Kop loodvrij maken en eventueel de distributie ketting verdubbelen.

Ik heb bij Anglo parts al even gekeken naar ruilmotoren, maar als het prijs verschil niet al te groot is denk ik dat ik dit motortje er maar in hou, ondanks het lekken loopt hij schitterend 70 mijl voor een 900 nog wat cc is op die leeftijd niet vereerd en dan nog met het gas half open, harder heb ik nog niet gereden.
Mijn Saloon is een snoepie
Plaats reactie