Benzinemeter en knipperlicht haperen soms

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Enkele metingen en constateringen:
Als benzinemeter niet werkt krijgt de bobine ca 8,5 V
Als benzinemeter wel werkt krijgt de bobine ca 12 V

Als benzinemeter niet werkt meet ik allerhande verschillende voltages van hoog naar laag bij de beide zekeringen
Als de benzinemeter wel werkt krijgen de zekeringen tussen de 13 en 15 V

Als de benzinemeter niet werkt en ik zet hem op contact, loopt de benzinemeter dus niet op, maar werkt het laadstroomlampje (IGN) ook niet.

Moeizaam starten doet hij soms als de benzinemeter niet werkt, maar ook als de benzinemeter wel werkt. De volgende startbeurt kan hij met de eerste klik weer aanslaan.

De dynamo levert continu voldoende voltages, dus daar geen dippunten.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Als ik het juiste schema voor jou auto te pakken heb, met de aparte zekering houder, loopt een deel van de stroom door de regelaar heen.
Zover ik kan zien zou de spanning via de regelaar, op alle A (1,2,3,4) draden dezelfde moeten zijn.
De verandering na het regelaar verwisselen zou er misschien op duiden dat de stekkers / kabels vlak bij de regelaar niet in orde zijn.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Ik was eerder vergeten te zeggen dat de spanning na het verwisselen van de spanningsregelaar netjes op 12-12,5 V zat, maar sinds de problemen vanmiddag is dat dus weer dik 15 V geworden.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In dat geval zou je bijna denken dat de regelaar gesloopt wordt door de dynamo...

Heb je ergens de afstel instructies kunnen vinden voor jou regelaar?
Volgens mij moet hij op google wel te vinden zijn, en anders moet ik even kijken of ik een pdf van 20 MB via sendspace naar je toe kan sturen.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Lucas, The lord of darkness houdt me nu ook al uit mijn slaap. Vannacht werd ik wakker, kon niet meer slapen, maar kon alleen nog maar piekeren over de electr.problemen bij mijn autootje.
Ik heb namelijk het gevoel dat we bezig zijn met symptoombestrijding, terwijl het eigenlijke probleem over het hoofd wordt gezien. Iedere keer na zo'n symptoombestrijding komt de kwaal in verergerde vorm terug. Een paar weken terug had ik een haperende benzinemeter en knipperlicht. Ik schuurde wat contacten bij het zekeringskastje op en verving een zekering. Daarna een paar dagen probleemloos totdat het zich weer voordeed en ook het laadstroomlampje heel af en toe op lichtte. Vervolgens de stroomregelaar vervangen. Weer paar dagen probleemloos, totdat het weer begon en het laadstroomlampje bij bijna iedere bocht begon te branden. Gister hield de motor er mee op. Door het plotselinge uitvallen van de motor leek het alsof het electr.circuit gewoon even buiten werking was. De startmotor draaide wel, maar die zit rechtstreeks via het startrelais op de accu. Ik denk dat de motor niet direct aansloeg, omdat waarschijnlijk de bobine geen of te weinig stroom kreeg om de hoogspanning op te bouwen.
Daarom ben ik nu van plan om het systematischer aan te pakken. Ik heb namelijk het idee dat er ergens een slecht contact of een kabelbreuk zit. Daarom ga ik het grote bedradingsschema vereenvoudigd uittekenen voor mezelf. Hierin alleen de elementen waar ik mee te maken heb: dynamo, spanningsregelaar, zekeringkastje, bobine, benzinemeter. Het knipperlicht en de ruitenwisser doen het soms ook niet, maar dat is alleen als de benzinemeter dienst weigert, dus die schaar ik voorlopig onder 1 noemer. Misschien neem ik ook het contactslot nog op in het schema.
Met dat kleine schema ga ik alles stap voor stap na, te beginnen bij de bron: de dynamo. Die wil ik meten op momenten dat het probleem er niet is en wel is. Geeft die continu stroom af, dan kan ik die wegstrepen als probleem. Vervolgens ga ik een nieuw draadje aanleggen tussen dynamo en volgende element. Is het probleem daarmee opgelost? Ja?: dan weet je wat het probleem was. Nee?: dan een nieuw draadje naar het volgende onderdeel. Enzovoorts enzovoorts. Hierbij ga ik er dus wel van uit dat de elementen zelf goed functioneren, maar zoals gezegd lijkt het steeds meer alsof er ergens een slecht contact is in dit circuit.
Heel verhaal, maar dit lijkt me de meest logische aanpak.
Ideeen zijn wederom welkom...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bedradingsschema's

Bericht door Freddy »

De plaatjes zijn wat klein, maar als je er op klikt zie je ze juist.

Het bedradingsschema volgens het boek:

Afbeelding

De aansluitingen in mijn auto:

Afbeelding

In grote lijnen klopt het dus, alleen gaat er geen draad van A1 op de spanningsregelaar naar hetr zekeringenkastje, maar vanuit A. Waar de tweede bruinblauwe draad van A1 heen gaat is me een raadsel
Verder heb ik blijkbaar geen aardeaansluiting op E van de spanningsregelaar.
Bij het zekeringenkastje zijn de aansluitingen aan de linkerkant ongewisseld, maar dat lijkt me niets uit te maken.
Verder mis ik één groene daad vanuit het zekeringenkastje.

Omdat het probleem bestaat uit een oplichtend IGN-lampje, haperende motor (via bobine?) en uitvallende benzinemeter en knipperlicht, denk ik dat ik in het stukje vanuit D op de dynamo naar het zekeringskastje moet zoeken.

Iemand suggesties?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In de regelaar zitten de A1 en A dus verbonden, maar omdat je die hebt uitgewisseld, kan het us hooguit de stekker zijn...
Met de accu pool los, zou je met een ohm meter een lage weerstand moeten meten tussen de A nummers.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Nu je over Ohm begint, begint voor mij de hogere wiskunde...

Maar goed, ik heb het gemeten; met de accupool los meet ik 00.5
Met de accupool erop trouwens ook.

Ik ga steeds meer denken richting kabelbreuk of slechte stekker van D op de dynamo naar de rechter zekering. Of een kapot contactslot.
Een vriend van mij opperde een V4 meting. Zegt mij niets, maar daarmee zou het te lokaliseren zijn. Zal eens gaan googlelen...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Het verschil tussen meten met de accupool los en vast, is dat de stroom van de accu door een verbruiker, de meting kan verstoren ;)
Ik meet dus altijd met pool los.
Vooral bij de echte stromen, houdt dat je multimeter wat langer in leven.
Kabelbreuk is ook hetgeen waar ik aan denk, alleen de plek is even zoeken.

Met de moderne kunststof mantels, is even trekken aan een kabel vaak wel genoeg om de breuk te vinden, met de vezel mantel van vroeger gaat dit niet.
Maar een breuk tusse nde dynamo en chassis, is de eerste waar ik zou zoeken, juist omdat de motor staat te schudden, en je bij afremmen op de motor juist het dynamo lampje in beeld krijgt.

Als je dus weet welke kant de motor uit kantelt bij afremmen, weet je ook welke kabel de eerste verdachte is.
Een kabel waar aan getrokken wordt dus.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Een vraagje Teake, je spreekt over een breuk tussen dynamo en chassis. Maar het dynamo hangt toch aan het motorblok en is zelf niet verbonden met het chassis?

Verder even een update:
Het eerdere schema dat ik geplaatst had is niet helemaal correct. Ik heb inmiddels het nieuwe schema, maar kan hem niet uploaden aangezien Imageschack veranderd is en het uploaden (nu) niet kan.

Ik heb inmiddels het hele stuk van dynamo t/m witte kabel naar zekeringskastje gecontroleerd. Hiervoor heb ik ieder kabeltje stuk voor stuk aan beide kanten losgemaakt en aan één kant stroom gezet. Aan de andere kant heb ik de stroom gemeten en overal zat netjes dik 12 volt. Wat morrelen aan de draadjes moest uitwijzen of er een breuk zat of de stekker loszat. Niks van dat alles.

Omdat het contactslot nogal wat gammel was heb ik hem vervangen voor een ander in de hoop dat dat de boosdoener was. Bij de testrit begon nu af en toe het oliedruklampje te branden en niet meer het IGN lampje. Voor de zekerheid even gecontroleerd of ik ze niet omgewisseld had, maar dat is niet zo.

Verder haperde de auto regelmatig en hield hij vaak in bij laag toerental. Één keer zette ik hem af en daarna wou hij pas na diverse lange startpogingen aanslaan...
Kortom het probleem is nog niet voorbij en de auto is niet echt betrouwbaar meer. :cry:

Ik denk er over om er eens een andere dynamo in te zetten en kijken wat dat doet...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Tussen de dynamo en carosserie zit ook de plus, niet geheel rechtstreeks, maar toch.
En heb je ook aan de aardekabel gedacht?
Als die ontbreekt, gescheurd of gecorrodeerd is, moet de massa via de koppeling, gaskabel of choke kabel naar de carosserie lopen ;)
bij stroom moet je altijd een gesloten cirkel hebben, om alles te laten werken.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Even een update:
Ik werd er steeds meer van overtuigd dat het probleem ergens in de bedrading zat tussen punt D op de dynamo tot het zekeringskastje, ondanks dat ik die bedrading voor mijn gevoel toch grondig had gecontroleerd. Alle haperende apparaten zaten namelijk op dat stukje circuit aangesloten.

Daarom heb ik een nieuwe (tijdelijke) bedrading aangelegd vanuit de dynamo, via de stroomregelaar, IGN lampje, contactslot naar het zekeringskastje. Hiermee hoopte ik het probleem te omzeilen...

En het werkte! Tijdens de proefrit van ca 20 km heb ik geen één keer een brandend IGN lampje, haperende benzinemeter of niet functionerend knipperlicht gehad!

De komende dagen houd ik deze tijdelijke bedrading om te zien of de problemen terugkeren of niet. Als de problemen wegblijven wil ik de eerste (witte) draad van de zekeringskast naar contactslot weer veranderen in de originele. Komen er dan weer problemen dan weet ik dat dat de boosdoener was. Blijven de problemen weg, dan ga ik het volgende draadje (van contactslot naar IGN lamp) weer veranderen in de originele. Enz enz richting dynamo.....
Zo denk ik er achter te komen wat de draad was die alle problemen veroorzaakte.
Plaats reactie