Auto startte niet

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Auto startte niet

Bericht door Freddy »

Vandaag de laatste loodjes gelegd aan mijn auto als afsluiting van de restauratie. Daarna een klein proefritje gemaakt om te kijken of alles werkte zoals behoort en alles ging prima op wat kleine dingetjes na die ik nog moet verhelpen voor de APK.

Maar, toen ik de auto daarna weer wou starten deed hij niets! Op contact branden de controlelampjes gewoon, maar als je de sleutel doordraaide om de auto te starten gebeurde er niets. Zelfs geen klikje in de startmotor.

Ik heb hem daarna op contact laten staan en hier en daar stroom gemeten. De accu heeft dik 12V, de benzinepomp heeft stroom (alhoewel je hem niet hoorde zodra het contact aangezet werd, wat volgens mij wel hoort), de bobine krijgt stroom en ook staat er stroom op het verdeelblok waar de plus vanaf de accu heen gaat. Van daaruit gaat de dikke plus naar de startmotor, maar die kon ik niet controleren omdat je daarvoor volgens mij de auto moet starten, en aangezien ik alleen was lukte dat dus niet. Zonder starten lijkt me daar geen stroom op te horen.

Op datzelfde verdeelblok (weet niet of het zo heet, maar het lijkt me een soort verdeelblokje) zit een knop en als je die indrukt draait alles goed door, dus de startmotor werkt handmatig wel.

Tot nu toe startte hij steeds, dus het probleem deed zich van het ene op het andere moment voor.

Wie weet wat het probleem is en wat ik verder kan uitproberen?
Kan het misschien het contactslot zelf zijn? Andere ideeën?
Laatst gewijzigd door Freddy op di 25 sep 2012 9:54:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Freddy,
Er zijn 2 voor de hand liggende opties:
Contactslot,
Startmotor(relais spoel).
Welke het is, kun je simpel testen.
Pak een dikke draad, zet de auto in zijn vrij, en leg deze tussen de + van de accu, en de dunne stekker op de startmotor.
Gebeurt er niets, startmotor, start hij opeens, contactslot.
Misschien als je geluk hebt ( of pech) is de aansluiting van de draad naar het relais losgeraakt.

Even een lampje op de dikke draad aansluiten, en kijken of hij gaar branden als je gaat starten, wil ook el helpen als je alleen bent, en geen multimeter bij de hand hebt.

Ook wil het zachte tikje op de startmotor nog wel eens tijdelijk helpen, maar ook dat betekend startmotor reviseren.
Dat je de benzinepomp niet hoort, kan kloppen, omdat deze stopt wanneer de leiding op druk staat.

Als hij zou rijden, zou ik zeggen kom maar even langs met de morris.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Startmotor

Bericht door Freddy »

Dat is wel een goeie, Teake, om rechtstreeks een stroomkabel naar de startmotor te leggen om hem te testen.

Gister draaide hij de motor wel rond na indrukken van de knop op dat verdeelblok (zie rode cirkel op de foto), maar ik zal hem vanavond eens rechtstreeks op de accu +pool aansluiten.

Afbeelding

Wat is trouwens het nut van die knop? Waarom zit hij daar?

Even langskomen zit er niet in, want de auto is geschorst en onverzekerd. Hij is helemaal gerestaureerd en ik ben nu met de laatste zaken bezig voor de nieuwe APK. Dus anders dan een klein testritje zit er nu nog niet in.....
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

PROBLEEM OPGELOST

Bericht door Freddy »

Het startprobleem is opgelost.

In mijn optiek kon het drie dingen zijn: de startmotor, het contactslot of de bedrading er tussen in.

Dankzij de goede tip van Teake kon ik het eerste direct uitsluiten. Dat idee had ik gister al, want met die onbekende knop op dat verdeelblok, liep de startmotor al rond. Maar nu wist ik het zeker doordat de auto startte nadat ik hem rechtstreeks had aangesloten.

Vervolgens ging ik systematisch alles nalopen, te beginnen met het contactslot. Daar heb ik alle stekkers losgehaald en alles weer even blank gemaakt met een schuurpapiertje. Een paar dubieuze stekkertjes heb ik vervangen. Daarna de bedrading gevolgd en twee van de draden van het contactslot komen uit in dat verdeelblok. Daar ook de stekkers en contacten geschuurd.

Toen starten.... en hij liep direct! Paar keer geprobeerd en geen problemen meer!

Blijkbaar zijn geoxideerde stekkers een veelvuldig voorkomend probleem, want ik heb er eerder mee te maken gehad bij mijn andere Minor.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Kijk, toch zelf gevonden.
Dat blokje is een los startrelais, tegenwoordig zit deze in de startmotor geintegreerd.

Als je na het schoonmaken wat vaseline er op smeert, heb je er weer jaren lol aan.
Overigens kun je op groene nummers, of een ambulance best een eind komen ;)
nooit klaar met werken
Plaats reactie