snelheidsmeter

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Morristhecat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2023 13:11:37

snelheidsmeter

Bericht door Morristhecat »

De snelheidsmeter van mijn Morris Minor 1000 uit 1967
trilt en gaat behoorlijk heen en weer, ook de afwijking geeft te veel aan nl. zo'n 12% Hoe kan ik dit verhelpen? De banden maat is 155/14 80S en de velgen zijn een inch breder aangepast.

Met vriendelijke groet,
Marinus Wolffensperger
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: snelheidsmeter

Bericht door Teake »

Het begint met een kabel vervangen, als die wat ouder is zal hij wat problemen kunnen opleveren.
Daarnaast is het belangrijk te weten of de juiste teller er in zit, op onderstaande link kun je kijken welke er in zou kunnen horen:
http://potteries.mmoc.org.uk/ID/Speedo.htm
Is de auto ooit omgebouwd van RHD naar LHD, kan daar iets mis zijn gegaan, maar soms is er gewoon geen juiste km teller beschikbaar voor de oudjes.
Mijn MM is er een van, in 1951 was er nog geen goede oplossing voor de Kilometer versie.
nooit klaar met werken
Morristhecat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2023 13:11:37

Re: snelheidsmeter

Bericht door Morristhecat »

Teake,
Dank je wel voor je advies.
ton kramer
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 mei 2011 20:49:12

Re: snelheidsmeter

Bericht door ton kramer »

Marinus, is je probleem al opgelost? Bij mij geven ze alle vier te veel aan, zo rond de tien kilometer te snel. Zwabbernaalden zijn mij ook niet vreemd. Een daarvan werd veroorzaakt doordat er smeervet via de kabel in de teller terecht is gekomen. Het zou zo moeten zijn dat de kabel door olie uit de bak gesmeerd zou worden, maar dat functioneert niet echt goed. Dus eens in de heel veel jaren de kabel oliën kan geen kwaad. Maar dan vooral niet veel olie hoor, en zeker niet dichtbij de teller!
Plaats reactie