Ampere meter aansluiten in een MM van 1970

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Ampere meter aansluiten in een MM van 1970

Bericht door Hans Akke »

Ik ben een gepensioneerde IT-er dus heb wel wat verstand van bitjes, maar de auto electronica is voor mij vaak nog een beetje lastig verhaal. Ik wil een ampere meter aansluiten in mijn MM en vroeg me af of ik die in de draad kan plaatsen van het laadstroom lampje? Ik durf het niet goed te proberen omdat ik bang ben de kans te lopen het lampje en zo te mollen. Wie kan mij uit deze boze droom helpen?
Tevens wil ik graag weten welke problemen ik tegen het lijf loop als ik wil ombouwen naar een wisselstroom dynamo.
Alvast bedankt voor jullie hulp?
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Ampere meter aansluiten in een MM van 1970

Bericht door Teake »

Een Amperemeter wordt altijd in serie aangesloten met de (laad)stroom zelf, waarbij je er scherp op moet zijn dat deze meter potentiaalvrij kan werken.
In beginsel is elke meter geschikt, ook die uit het sterkstroom gebeuren.
Ik heb er zelfs eentje tussen de kabel van mijn zonnepanelen naar de inverter gehangen.
Een standaard multimeter met voldoende meetbereik kan het zelfs nog doen.
Ik ben wel eens hobby meters tegen gekomen waarbij de body aan een van de polen zat, daar moet je wel mee uitkijken.

Je moet dan de draad pakken die tussen de accupool en de dynamo zit, die doorknippen en de meter er tussen zetten.
Of er een shunt weerstand tussen zetten en daar een voltmeter overheen, die dingen zijn ook wel als setje te koop.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
nooit klaar met werken
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Ampere meter aansluiten in een MM van 1970

Bericht door Hans Akke »

Dag Teake
Hartelijk dank, duidelijk. Ik heb een ampere meter,nieuw, met een heel lage interne weerstand. Ik had begrpen dat dat een vereiste was voor een ampere meter. de draardikte moet wel heel behoorlijk zijn neem ik aan.
Met vriendelijke groet
Hans Akke
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Ampere meter aansluiten in een MM van 1970

Bericht door Teake »

klopt, bekijk een draad als een autoweg. hoe breder, hoe beter de doorstroming, oftewel hoe dikker hoe lager de weerstand.
nooit klaar met werken
Plaats reactie