motoren Minor

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

motoren Minor

Bericht door John2021 »

Hallo.
Ben aan het oriënteren voor t aanschaffen van een Minor.Nu zie ik diverse motoren.Een drietal.
Zo rond bouwjaar 1955 worden er wat aangeboden voor een redelijke hobby prijs..
Kan ik aan de buitenkant zien welke motor erin zit?
Welke motor zit er bijvoorbeeld in een 1955 bouwjaar .
Kan ik deze vergelijken met de Mini motoren?(30tal gerestaureerd)
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

Je vergeet de zijklepper uit de eerste generatie :D
Er is een boek waar de hele geschiedenis in staat, deze:
Original Morris Minor: The Restorer's Guide to All Saloon, Tourer, Convertible, Traveller and Light
De serie kopklep motoren uit het begin schijnen minder betrouwbaar te zijn, vaak worden ze vervangen door de latere blokjes.
Belangrijk is, wil je een originele minor, of eentje waar je kilometers in kunt maken?

Bij dat laatste moet je ook denken aan schijfremmen, want de originele remmetjes uit het begin waren meer te vergelijken met een hulpmiddel om rustig tot stilstand te komen, dan met iets wat je in noodgevallen tijdig doet stoppen voor de auto die voor jou zijn ABS aan het testen is.

Met het rijden van mijn originele zijklepper is het vooral rustig rijden en goed uitkijken, want een noodstop van modern kaliber kun je vergeten.
nooit klaar met werken
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

Re: motoren Minor

Bericht door John2021 »

Ok.de 1955ers hadden reeds de 900plus cc motoren dacht ik..Betrouwbaar?Of is dit nog een zijklepper.?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

De mijne is van 1951, en de eerste rond 1949 met de koplampen naast de grille.
Vanaf 1955/1956 is het voorruit uit 1 stuk, daarvoor had je de splitscreen.
De lowlight, en eerste highlights hadden de chees grater grille, middenstijl in het voorraam, triplex hemelbekleding, tellers voor het stuur, 918 cc zijklepmotor, en klein achterraam.
De series 2 had in het begin nog steeds het stijltje in de voorruit, maar de motor was de kopklepper, de hemel al de gespannen versie met baleinen, en in het begin nog het dashboard met de teller bij het stuur.
Daarna een combinatie van de huidige grille, de klok in het midden, maar nog steeds de dubbele voorruit.
Rond 1956 kwam de series 1000, met de zwaarder kopklepper, een enkel voorraam en een groter achterraam.

Voor de meeste onderdelensites begon de productie van de Minor toen pas, maar hij was dus al een tijdje bezig.
De kopkleppers voor de series 2 waren helaas niet in een conditie dat je ze nu nog veel tegenkomt, de meeste zijn vroegtijdig overleden en vervangen door de grotere motoren.

Ik heb hier de nodige documentatie liggen van de eerste modellen, inclusief vele spareparts.
In mijn schuur liggen dus geen onderdelen van de latere types, alleen die van de modellen tot 1953 met de zijklepper.
nooit klaar met werken
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

Re: motoren Minor

Bericht door John2021 »

De series 2 had in het begin nog steeds het stijltje in de voorruit, maar de motor was de kopklepper, de hemel al de gespannen versie met baleinen, en in het begin nog het dashboard met de teller bij het stuur.

Deze versie die jij beschrijft kan ik voor weinig aanschaffen.Kopklepper en spijl in de voorraam.Teller wel in t midden.Laten staan of?En wat zijn zoal de kwalen omdat jij schrijft dat deze vroegtijdig overlijden.Misschien dat je
Kan uiteraard duizenden euros uit geven,echter heb diverse coopers gerestaureerd,en weet dat je nog wel wat geld kwijt bent om een object in goede conditie te krijgen.Dus ik wil wel een Minor object voor een redelijke prijs die ik naar mijn zin kan restaureren Anders begin ik daar niet aan.
Hoor het
Mvrgr.
Laatst gewijzigd door John2021 op wo 14 jul 2021 21:19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

Ik ken de auto niet, maar dat is niet zo vreemd. Hier in het noorden ken ik alleen een paar lowlight tourers, en die staan nog gewoon op stal.
Belangrijk is dat hij compleet is, het plaatwerk is best betaalbaar, de motorkap wijkt af maar die heb ik hier nog wel liggen.
Ga er van uit dat je de wielophanging rubbers moet vervangen, mogelijk een remmen upgrade doen, en kijken of hij loopt.
Vermoedelijk zal er al een groter blok in liggen, en die dingen kun je voor een beschaafde prijs in Engeland laten reviseren.
Als hij rijdt en remt en de bekleding is redelijk, zou ik niet te moeilijk doen, wan sommige opgeknapte zijn soms maar half opgeknapt.
Stuur links is mooi meegenomen, materiaal zoeken om hem om te bouwen is redelijk lastig.

Doe je alles zelf dan weet je exact hoe hij er voor staat.
nooit klaar met werken
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

Re: motoren Minor

Bericht door John2021 »

Hallo teake.Heb de minor aangeschaft.
Morgen heb ik m.Zit een golden seal of tewel een bronskleurige kleppendeksel op de motor.Wel met morris erop
Duid dat ergens op?
Voor de rest zullen er wel meer vragen komen.
Rustige forum trouwens.Hoeveel leden cq minors rijden er nog rond in Nederland?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

Van de originele 803 cc weet ik niet veel, alleen dat ze schaars zijn vanwege vroegtijdig overlijden.
De 918 CC zijklepper is degene waar ik meer kennis van heb, die heb ik zelf gereviseerd.
Niet geheel zelf, het boren en honen van de cilinders heb ik uitbesteed, net als het slijpen van de krukas, maar vervolgens wel zelf in elkaar gesleuteld.

Het aantal doe het zelf sleutelaars bij de minor rijders is iets lager dan bij andere merken, vele clubleden brengen de auto gewoon weg voor onderhoud.
Omdat ik zelf altijd gesleuteld heb, en af en toe nog steeds sleutel aan machines, doe ik eigenlijk alles zelf.
Alleen het verversen van mijn dagelijkse auto laat ik aan de garage over omdat ik dan niet met die oliezooi zit :D
nooit klaar met werken
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

Re: motoren Minor

Bericht door John2021 »

Ok. Voorlopig de minor op mijn gemak restaureren.
Teake weet jij waarom er een gouden kleppendeksel op zit?
Op Engelse forums hebben ze 't over dat destijds de motor door morris misschien door motorische problemen opnieuw onderhanden is genomen. Maar was dat ook hier in Nederland gezien deze morris destijds nieuw in nl op kenteken is gezet. Ben de 2e eigenaar trouwens. Uniek lijkt mij.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

Wat ik in jouw geval zou doen is het heritage document opvragen, daar staat de nodige informatie in over wat er bij de productie is opgeslagen. Omdat je de tweede eigenaar lijkt te zijn, kan er nog veel origineel zijn aan de Minor.
De Goldseal kleppendeksels heb ik zelf nooit mee te maken gehad, en heb me daar dus ook nooit in verdiept.
Een kopklepper heeft daarboven niets zitten ;)
nooit klaar met werken
John2021
Morris vriend
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jul 2021 11:59:17

Re: motoren Minor

Bericht door John2021 »

Kan dat nog heritage opvragen.?Heb jij een internet link?
Voor de res plaatwerk in goede staat.Bagageruimte roestvrij.
Zelfs een trekhaak aanwezig.leuk hoor.nu al veel bekijks op mijn opritje.effe wat anders dan de classic cooper.
Stoeltje erbij en tis al eenn genot hoe t eruit ziet
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: motoren Minor

Bericht door Teake »

Ik heb je een Prive bericht gestuurd, wellicht dat dit handiger werkt.
nooit klaar met werken
Plaats reactie