Demonteren versnellingsbak

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Demonteren versnellingsbak

Bericht door Theo van de Velde »

Is het mogelijk de versnellingsbak van de 1089 te demonteren zonder dat de motor er uit moet? Ik begreep dat de bovenste koelslang, de uitlaat en des steunen los moeten om de motor enigszins te kunnen kantelen. Dat is al bijna helemaal demonteren... Is dat echt noodzakelijk?

Groet,
Theo
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Demonteren versnellingsbak

Bericht door Teake »

Volgens mij heb je met het verwijderen van de plaat in de bodem al voldoende ruimte gecreerd, ik haalde meestal niets los bij de motor.
Aandrijfas er even tussenuit, soms de versnellingspook verwijderen als je te weinig ruimte hebt.
Een blokje hout tussen het schutbord en de kop zorgt ervoor dat de motor wordt gesteund, terwijl je de bak naar achteren trekt.

Een motor eruit halen voor een koppeling doe je wel altijd bij een kever of een eend, maar niet direct bij een auto waar je vanaf boven bij de bak kunt komen.
Bij een MM heb je geen problemen met de pook, die zit ver genoeg naar voren.
Bij mijn Singers krijg ik de neiging om de pook even te verwijderen, mocht ik daar aan toe zijn, maar het blok blijft mooi zitten waar hij zit.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Re: Demonteren versnellingsbak

Bericht door Theo van de Velde »

Het is me gelukt om de versnellingsbak te demonteren en (ja dat ook) weer te monteren zonder de motor te verwijderen. En allemaal zonder hulp. :D

Globaal heb ik volgende stappen genomen:
- Auto zo hoog mogelijk op steunen geplaatst
- Pook demonteren, afdekplaat versnellingsbak demonteren
- Accu eruit, uitlaat losgekoppeld
- Koelvloeistof afgetapt, beide koelvloeistofslangen gedemonteerd (moesten toch vervangen worden, en met de bovenste verwijderd kantelt de motor wat makkelijker)
- Kachelkraan gedemonteerd (om ruimte voor kantelen zo groot mogelijk te maken)
- Startmotor verwijderen
- Motor ondersteunen op garage krik/pootjes
- Bovenste motorsteun demonteren
- Onder de auto: koppelingsmechanisme, kabel voor snelheidsmeter, opvangkabel motor, aarding, aandrijfas demonteren
- Dwarssteun versnellingsbak demonteren
- Motor, samen met versnellingsbak kantelen
- Versnellingsbak ondersteunen met driepoot (die had ik op een hondje geplaatst zodat die makkelijk naar achteren kon)
- Alle bouten voor verbinding versnellingsbak en motor losmaken

Daarna vanuit binnenzijde versnellingsbak rechtsom een kwartslag draaien (met een beetje wrikken gaat de bobbel van de startmotor net langs de beplating van de chassisbalk). Nu kan de bak onder het stuurhuis door naar achteren gehaald worden.

Met de bak uit de auto een nieuwe plaat met echte afdichting aan de voorzijde gemonteerd (dit is de RHD-variant):
Oud en nieuw
Oud en nieuw
20190101 - 10.jpg (187.37 KiB) 5268 keer bekeken
Aan achterzijde een nieuwe afdichting:
Achterzijde
Achterzijde
20190101 - 17.jpg (173.43 KiB) 5268 keer bekeken
Terugplaatsen gaat in omgekeerde richting. Omdat ik de klus alleen wilde klaren heb ik de versnellingsbak in spanbanden gehangen, waarmee ik deze exact voor het gat van de koppeling kon plaatsen:
Hangend in de spanbanden
Hangend in de spanbanden
20190101 - 21.jpg (222.97 KiB) 5268 keer bekeken
Van binnenuit
Van binnenuit
20190101 - 23.jpg (198.57 KiB) 5268 keer bekeken
Vanaf de motorzijde is goed vast te stellen (op de tast!) of de as van de versnellingsbak recht voor het gat in de koppeling zit. Er op schuiven en weer een kwartslag terugdraaien. Alles weer monteren en klus geklaard. 8)

(met dank aan Evert voor de tips)
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Demonteren versnellingsbak

Bericht door Minor4Ever »

Mooie Klus!!
Te veel projecten en te weinig tijd...
Plaats reactie