Laadstroomlampje splitscreen

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Derk48
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 20:04:34
Locatie: Gemert

Laadstroomlampje splitscreen

Bericht door Derk48 »

Beste mensen,

Ik ben bezig een splitscreen op te knappen. Bij demontage viel het laadstroomlampje boven het stuur in talloze stukken uit elkaar. Ik heb deze bekeken en kon niets aparts ontdekken aan de fitting van dit lampje. Een nieuw laadstroomcontrolelamp in de UK kost veel geld. Ik heb dus een standaard fitting met lampje geplaatst. Nu vertelt men mij dat de originele fitting zo duur is omdat deze is omwikkeld met een spoel of condensator. Dit zou ook de prijs verklaren.

Nu bij montage blijkt dat de door mij gebruikte fittig met lamp ongeacht het toerental sterk blijft branden. Voordat ik aan de dynamo begin te denken wil ik eerst uitsluiten dat het niet aan de (eenvoudige) laadstroomlamp fitting ligt.
Wie kan mij goede raad geven?
Met dank
Derk48
Gemert :?:
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

laadstroomlampje SeriesII

Bericht door eelke »

hallo derk,

waarschijnlijk is het lampje verkeerd aangesloten; het moet tussen de D aansluiting van de dynamo en een punt na het contactslot zitten.
heb je misschien één kant aan aarde gelegd ? dat zou veel verklaren.
je kunt het oude lampje ( 2,5 Volt met de omwikkeling: serie-weerstand ) in de praktijk goed vervangen door een simpel 12 Volts lampje.
als jouw lampje constant en even sterk brandt, ongeacht het toerental van de motor is hij waarschijnlijk via het contactslot op de accu aangesloten en aan de andere kant op de aarde.
als de lichtsterkte afhankelijk is van het toerental dan is de ene kant aan de D-uitgang van de dynamo en de andere kant aan aarde gelegd.
hij moet dus tussen de D-uitgang ( gele draad ) en de stroomverbruikers na contact zitten (één van de groene draden )

succes !
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Plaats reactie