Vervangen kilometerteller

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Huib61@me.com
Morris vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 aug 2017 20:45:55
Locatie: Tiel

Vervangen kilometerteller

Bericht door Huib61@me.com »

Ik wil de mijlenteller vervangen door een km teller, die ik inmiddels via marktplaats heb gevonden. Nu zie ik op dat de teller met 2 boutjes is vastgezet. Hoe kan ik de oude teller demonteren? Moet ik daarvoor de kachel demonteren of kan ik op een andere manier bij de bevestiging komen?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Teake »

Japanse handjes gebruiken zeiden we vroeger altijd.
soms kun je op je rug liggend op de vloer een route ontdekken voor je handen.
Denk er wel aan dat het tandwiel in de bak ook belangrijk is voor de juiste wergave.
nooit klaar met werken
Huib61@me.com
Morris vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 aug 2017 20:45:55
Locatie: Tiel

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Huib61@me.com »

Moet het tandwiel in de bak vervangen worden dan? De snelheidsmeter in mijlen werkt op zich goed.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Teake »

Het tandwiel in de bak, samen met het differentieel, en zelfs de banden, bepalen de weergave van de juiste snelheid op je dashboard.
Als je de correcte mijlenteller hebt, moet je ook dezelfde soort kilometerteller hebben.

Omdat er verschillende achterassen en versnellingsbakken zijn, kun je er niet van uitgaan dat elke kilometerteller de juiste weergave heeft.
Als het goed is staat er een code op de teller, waaran je kunt zien of het de juiste is.
Maar als je de teller al hebt, gewoon monteren, en met je navigatie hem even controleren.
De oude teller bewaren, zeker wanneer de weergave klopte, en bij grotere afwijkingen even het juiste tandwieletje in de bak bestellen...
nooit klaar met werken
Huib61@me.com
Morris vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 aug 2017 20:45:55
Locatie: Tiel

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Huib61@me.com »

koe, dank voor je advies.
Huib61@me.com
Morris vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 aug 2017 20:45:55
Locatie: Tiel

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Huib61@me.com »

oke bedoel ik, door autocorrectie in " koe" veranderd :D
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Theo van de Velde »

Hallo Huib,
De kachel hoeft er echt niet uit. De twee schroefjes aan de zijkant zijn (als het goed is) vanuit je handschoenvakjes links en rechts bereikbaar. Een beetje losdraaien (bij mij zaten die in een gleuf) en dan de klok er uitrekken aan de voorkant. De kabel loopt door het schutbord naar de motorruimte. Die moet je mogelijk even meehelpen.
Groet,
Theo
Huib61@me.com
Morris vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 aug 2017 20:45:55
Locatie: Tiel

Re: Vervangen kilometerteller

Bericht door Huib61@me.com »

Dank je Theo, ik ga het proberen. Aan de linkerkant (achter het stuur) zit bij mij een klep die niet open kan. Weet niet of die demontabel is. Wellicht dat beide schroeven via het rechter kastje kan losdraaien.
Plaats reactie