UPDATE VAN HET PROJECT!

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Zoals beloofd zou ik nog wat foto's posten, dus hier komen ze!!

Dit is de radiateur zoals ik hem terug gekregen heb, gereviseerd en voorzien van een nieuw blok:

Afbeelding
Afbeelding

uiteraard komt hier een nieuwe dop op en een nieuwe overloopslang, omdat het straks als nieuwd onder de kap moet zijn!

De benzinepomp heeft ook zijn beste tijd wel gehad. Deze heb ik getest en hij werkt nog wel (hij doet wel iets). Ik ga het membraan vervangen en ook de contactpunten. Ook het filter en de pakkingen hebben zijn beste tijd wel gehad, dus ik heb de revisieset besteld. Verder wil ik het ''huis'' gaan stralen en weer netjes zwart spuiten(zou dit met hittebestendige lak moeten of kan een actionspuitbus ook gewoon?)

Tot slot had ik de motor gedemonteerd.....en dan ziet het er allemaal zo uit

Afbeelding


Ik heb mijn bestelling bij BullMotif compleet en heb de offerte ontvangen. Ik heb al het plaatwerk, het houtwerk en de verlichting plus kabelboom besteld. Daarnaast heb ik allerlei motoronderdelen gekocht, omdat ik deze op ga knappen als de Morris gelast gaat worden. Ook de offerte van de spuiter is alvast binnen. Was eigenlijk gewoon aan het oriënteren, maar overal is de prijs ongeveer gelijk. :D


Is er toevallig iemand die me kan helpen met de kachel :oops: de lampen ben ik al uit! ik ga voor plastic potten met halogeenlampen. In het donker perfecte verlichting en ik bouw een dimmer, zodat ik overdag het effect van de gloeilamp bereik (dat gezellige, nostalgische, gele licht)
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Prachtig! Mooi project en je gaat ook voortvarend van slag...
Moet er veel gelast worden?
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

DANKJEWEL!! :D Ik wil er inderdaad niet al te lang over gaan doen, dus ik doe mijn best!

Even heel kort door de bocht.....Er moet een compleet nieuwe bodem onder! :wink: er zijn nog een paar goeie punten, maar het meeste is slecht. Gelukkig is de carroserie op een voorscherm na in redelijke staat. Hier en daar een plekje, maar dit is gewoon een questie van wegschuren.

De lampen ga ik waarschijnlijk als volgt doen: Ik ga voor halogeen lampen (beter opbrengst). Om toch het autentieke beeld te houden zet ik een dimmer tussen de dimlichten welke ik van te voren in stel waardoor je wat ''zwaker, gelig en gezellig'' licht krijgt. Met een klein tuimelschakelaartje kan ik dan kiezen tussen vol vermogen of gedimt licht. Het grootlicht laat ik zoals het is, omdat het vaak zo donker is als je groot licht nodig hebt dat ze de auto toch niet meer zien :lol:

Ben nu ook maar gelijk even voor een alarmsysteem aan het kijken, aangezien ik nu heel de auto ''open heb liggen'' en dit dus een kleine moeite is. Om de discussie te voorkomen, ook ik ben me bewust van het feit dat je hiermee alleen de snelle dief voor bent, en dat degene die hem echt willen, hem toch wel meenemen. Ben nu bij de gps volgsystemen, en dit is opzich wel heel mooi, hoewel dit ook niet waterdicht is.


*Edit: ben na heel lang zoeken het volgende plaatje tegen gekomen. Daar is heel duidelijk de veer en de ''spacer'' te zien dus ik ben eruit! helemaal perfect!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeroen '65 kever op zo 10 nov 2013 22:10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

volgens mij verwacht geen hond een gps volgsysteem in een Morris, wat het dan gelijk een stuk betrouwbaarder maakt.
;)
Juist als je de auto open hebt liggen, kun je dit soort grapjes heel goed verstoppen.
nooit klaar met werken
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Daar heb je een punt Teake. Maar voor die 35 euro die een goed volgsysteem met 2 externe antennes, voor optimaal ontvangst, kost is het zeker het overwegen waard. Ik zag trouwens net dat dergelijke systemen hier in Nederland €150,- kosten!!! :shock: Waarom daar zo'n verschil in zit snap ik echt niet, want voor die €35,- heb ik excact dezelfde!!!! en een gewoon alarm heb je ook niet voor niks.

Voor mezelf vind ik het wel een prettig idee, en ik heb ontdekt dat het ook op het taxatierapport staat als een pré, dus een alarm komt er zoieso op! :wink:
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

SINTERKLAAS IS VANDAAG LANGS GEWEEST!!! wel heel vroeg maar toch.

Vandaag kwam het eerste van de drie pakketten binnen, en morgen komt de vrachtwagen voor rijden om twee pallets af te geven! Ik zal morgen een foto maken en deze binnenkort hier posten van al het moois, wat nu een beetje behelpen word op mijn slaapkamertje. Ik verwacht dat er een deel hout bijzit, maar de deuren worden nog gemaakt, dus deze zullen volgen.

Ik ben gegaan voor de knock-down kit van BullMotif, maar ik heb begrepen dat al het hout van dezelfde houtzagerij komt. Ben wel benieuwd. Kan bijna niet wachten!
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

UPDATE!! Morris Minor Traveller project

Bericht door Jeroen '65 kever »

Na lang niets van mezelf te hebben laten horen :oops: heb ik voor jullie een gigantische update, want ik heb niet stil gezeten! Ik heb alleen gewoon geen tijd gehad om te posten. Zoals de laatste keer duidelijk werd heb ik de motor ernaast liggen. Ik heb een tweede motor bijgekocht omdat.....omdat de prijs goed was eigenlijk.:lol: Ik heb ook wat bijschriften bijgevoegd zodat iedereen weet waar het over gaat

Nog een keer de twee oude bakjes bij elkaar (Moment dat de kever onderhoud nodig had voor de APK)
Afbeelding

De motor welke ik bijgekocht heb
Afbeelding

Mijn eigen blokje
Afbeelding

Het een en ander aan nieuw plaatwerk:
Afbeelding

De zolder omgebouwd tot spuitcabine :lol:
Afbeelding

En toen konden we met de nieuwe onderdelen beginnen met de revisie van de motor. Hiet de benzinepomp voor....
Afbeelding

en hier de benzinepomp na. Alles is eraan vervangen. Contactpuntjes, rubber membraam, condenstor erc. etc. Alleen de sticker moet nog komen. Ik heb het geheel mooi zwart gespoten en het ziet er weer uit als nieuwd!
Afbeelding

Het spruitstuk heb ik gespoten in zilver (Hittelak tot 800 graden). Om hem uit te harden/te moffelen moest moeder der oven er even aan geloven. Deze lak hard uit na een half uur tot een uur bij 160 graden.
8)
Afbeelding

Ook de ontsteking moest eraan geloven en was zo....
Afbeelding

maar ziet er na een ultrasoon beurt, polijsten met de staalborstel en nieuwe onderdelen weer zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

De dynamo en startmotor. Beide voorzien van nieuwe koolborstels en geheel ontvet. Beide getest en draait als een trein. Deze moeten nog voorzien worden van nieuwe verf en de uiteindes polijsten.
Afbeelding

Tot slot het beste resultaat. Dit heb ik bereikt met de carburateur. Deze was te vies om aan te pakken en was nodig aan een opknapbeurt toe. Zo zag hij eruit toen ik hem las van de auto haalde:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

een grondige schoonmaak beurt met een zeer grondige ontvetter (DASTY!!!)
Afbeelding

Hierna heb ik de carburateur ultrasoon gereinigd waarna hij er zo uit kwam:
Afbeelding

Omdat ik vind dat de carb er heel netjes uit moet zien vond ik dit nog niet genoeg en ik heb besloten hem in de trommelmachine te gooien nadat ik hem helemaal gedemonteerd had. Uiteraard heb ik het demperhuis afgeplakt gehad. Het eindresultaat na een keer poetsen met aluminiumpoets is als volgt (De jet assy etc. is nog onderweg):

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier moest moeders der oven weer even aan te pas komen, omdat ik na het trommelen nog een [paar puntjes weg moest halen met behulp van Dasty. Ik heb hem dus na grondig afspoelen in de oven gedroogd:
Afbeelding

De actuele status is als volgt: Een dezer dagen moet het hout binnen komen. Ik heb bij Sikkens geinformeerd en om advies gevraagd voor de beste behandeling van het hout. Zij raden ''International Perfection Plus'' aan. Dit is een 2 componenten hoogglans blanke aflak. Bijgaand de werkwijze:

''Het kale hout ontvetten met Thinner
- Schuren in de richting van de houtnerf grofte P150 – P180 en stofvrij maken
- Nogmaals ontvetten
- De eerste laag International Perfection Plus ca. 10% verdund met International Verdunning no. 9 aanbrengen
- Afwerken met 2 – 3 lagen International Perfection max. 5% verdund aanbrengen. Tussen de lagen licht schuren grofte P320 – P360 en stofvrij maken.

International Perfection plus is een 2 componenten hoogglanzende blanke aflak te koop via de betere watersprotwinkel en leverbaar in een 750 ml en 2,5L set.''


Dit is een lak welke over het algemeen voor boten word gebruikt en deze is dus goed weersbestendig. Daarnaast kan hij tegen benzine, olie en andere troep zoals zuur, zout etc. etc. Ik denk er nog even over na, maar dit klinkt wel als een goede behandeling.

Tot slot ben ik bij de lasser langs geweest en hebben we bekeken welke stappen we moeten gaan nemen. De bodem moet vervangen worden, dus waarschijnlijk moet ik eerst langs de RDW, omdat het chassisnummer ''eruit'' gaat. Hier weet ik donderdag meer van en dan ga ik kijken om hem weg te brengen. De vraag is nu of hij tussentijds terug komt of als gloedje nieuw, in een verse laag verf. Ik twijfel nog, maar ik heb denk ik de perfecte kleur en tint gevonden naar mijn idee:


Afbeelding

Almond green, maar dan in de lichtere variant las ik het goed heb. Ik heb al vele almond green Morrisen bekeken, maar veel vind ik te donker, en dan neigt het teveel naar britisch raceing green vind ik. Dat was de update tot zover. Ik zal jullie weer op de hoogte gaan houden!



P.S. is er iemand die bij aan een ''bodem plan'' kan helpen? Dit was een vraag van de lasser en ik weet dat deze van de kever bestaan. Een soort plattegrond van de bodem met alle maten erop, in de lengte, breedte, diagonaal, van vloerplaat tot vloerplaat etc.etc. Zonder komt hij er ook wel uit, maar het zou het een stuk makkelijker maken zei hij.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik weet alleen dat er in de werkplaatshandleiding de afmetingen van de veerbevestigingspunten staan.
Van Toyota ken ik ook de list met body measurement points, maar van de Morris heb ik hem helaas ook niet.

Wat sommigen doen, is vooraf de oude punten even vastzetten, een hoeklijn tussen de deuren om die maat vast te houden, en dan dwars over een strip om de handrem op zijn plek te houden.

Bij machines maken we soms een las mal van het origineel, waar dan de nieuwe delen weer op moeten passen
nooit klaar met werken
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Teake,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de werkplaatshandleiding op CD, dus daar zal ik eens gaan zoeken dan. Helaas, ik had al een mailtje naar BullMotif gestuurd, maar die begrepen het niet helemaal. Misschien een leverancier die mij/ons eraan kan helpen.

okee, bedankt voor de tip! De lasser zal wel weten wat hij doet denk ik. Anders zal het vermoedelijk ''plaatje kijken'' zijn en dan met het houtwerk als referentie geloof ik. We gaan het meemaken.

Nu wil ik eigenlijk de velden eronderuit halen en deze gaan stralen en laten poedercoaten (denk dat poedercoat beter houd dan verf op velgen), maar dat maakt het niet heel handig. Mijn vraag is weet iemand zo de velgenmaat, en dan met name de maat welke voor de wielbouten van belang is. Misschien kan ik dan andere velgen kopen/lenen om ondertussen de nieuwe op te knappen.
Henk Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 aug 2014 14:56:04
Locatie: Eesveen

Hoe staat het met je project?

Bericht door Henk Boer »

Hallo Jeroen,

Ik ben bezig om onze Traveller die 10 jaar stil heeft gestaan weer op de weg te krijgen. Op mijn zoektocht kwam ik jou verslag tegen. Ik heb veel aan de info die jij en je beantwoorders hebben gepost maar je laatste post is van vorig jaar: Hoe staat het er nu voor?

Vriendelijke groet,
Henk
Oude liefde roest niet! (maar onze Morris wel een beetje)
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Update 2 - met foto's

Bericht door Jeroen '65 kever »

Henk,

Bedankt voor de reactie en leuk dat je er wat nuttige informatie uit hebt kunnen halen. Ik ben heel fanatiek begonnen destijds met dit topic, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het een beetje heb laten verslonsen :oops: Ik zal nu even gauw alles in woorden uitleggen en dan vanavond zal ik overal foto's van uploaden. De huidige status:

De Morris:
(althans wat ervan over is) staat nu bij de lasser/spuiter. Daar is het gelijk ook een beetje gestagneerd, omdat die behoorlijk druk was. Nu zijn we op het punt aangekomen dat de B stijlen, de dorpels, het schutbord en dan de motorruimte deels, gestraald is. Hiermee kwam duidelijk in beeld wat er gelast moet worden. Deze delen zijn al aanwezig, en ik moet nog bellen (net terug van drie weken Schotland), maar ik hoop deze week een afspraak te kunnen maken om een plan van aanpak te gaan maken en dan kan er gelast gaan worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het Hout:
Het hout is na lang wikken en wegen behandeld en heeft zijn definitieve kleur bereikt. Net iets donkerder dan nieuwd. Een mooie kleur, die net wat meer leven in het hout brengt, door de nerf te accentueren. Deze week ook even mailen naar BullMotif, want er was een latje slecht (bovenkant achterdeur) waar nog een nieuwe voor moet komen.

Afbeelding

Afbeelding

De Versnellingsbak:
De versnellingsbak is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en bekeken wat er vervangen moest worden. Omdat alles er nog heel goed uitzag heb ik besloten het hierbij te laten. Ik heb het geheel weer met nieuwe pakkingen en nieuwe doppen in elkaar gezet. De bak heb ik ook helemaal uitwendig gereinigd en gepolijst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Motor:
De motor ben ik op dit moment onder handen aan het nemen. Deze gaat grotendeels/helemaal uit elkaar en word geheel van nieuwe pakkingen etc voorzien. De compressietest vooraf gaf verbazend goede resultaten, dus ik heb besloten de zuigers etc. met rust te laten. Wel heb ik de kop laten reinigen en vlakken. Dit omdat er heel wat troep in de koelkanaaltjes zat en ik wil voorkomen dat de gereviseerde radiateur weer dicht gaat zitten/problemen met de koeling krijg. Ook zal de motor dus helemaal schoongemaakt en van nieuwe verf voorzien worden. Ik ben nu aangekomen bij de grote moer van de tuimelaaras die ik niet los krijg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het zo'n beetje voor nu.
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Nieuwe kleurtje Traveller, Het eind is in zicht!

Bericht door Jeroen '65 kever »

Uiteraard zit ik niet stil, maar het komt er steeds niet van om te uploaden. Bij deze toch een update:

Na pas in utrecht bij de Morris rit te zijn geweest om eens verschillende kleuren op een Morris te zien heb ik de knoop doorgehakt. Mijn Morris Minor Traveller moest (zoals ik van begin af aan al wilde) Groen worden!! Helaas stond er die dag geen groene, dat zul je altijd zien. Ben nog aan het twijfelen geweeest voor Trafalgar blue, maar toch voor Almond Green GN 37 gegaan. Genoeg gepraat, dan nu de foto's:

Na het stralen en in de Epoxy:

Afbeelding
Afbeelding

Het strak zetten:

Afbeelding

De grondverf:

Afbeelding
Afbeelding

De bodyschutz:

Afbeelding

Het spuiten in kleur!!:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op foto's is het lastig te zien, en zeker als hij nog helemaal uit elkaar ligt, maar ik ben echt super blij het resultaat! kleurt echt heel mooi met het hout. Het jeukt nu al om te gaan opbouwen!! zaterdag de wielophanging en achteras monteren en de witte velgjes. Zoals te zien,de eindstreep komt in zicht, het ergte is achter de rug en nu kan het leuke werk beginnen. Het werk waar je gelijk goed resultaat ziet, in plaats van het werk waar je dingen van kwaad naar erger veranderd.
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Wat een prachtig resultaat. Nu al te zien dat dit een schitterend exemplaar wordt! Succes met de opbouw.
Plaats reactie