portieren stellen

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

portieren stellen

Bericht door Oma Druk »

Beste allemaal,

De plaatwerker heeft onlangs de dorpels en sitekicks van mijn saloon gerepareerd, echter sluiten nu de portieren belabberd.

Bij de achterstijl (de slotkant) lopen ze aan de onderkant aan tegen de stijl, terwijl er aan de voorspatbord kant nog aardig wat ruimte is.

Ik vroeg me af of er in de scharnieren ook een contra bout zit waarmee je dit kunt stellen, of moet er een pers aan te pas komen om de stijlen iets uit elkaar te drukken? laswerk geeft immers maar al te vaak vervorming.

Of.... moet ik gewoon tevreden zijn (gezien de achteruitgang van mijn ogen) met de paar jaar jaar dat ik nog met Morrie de Noord-Hollandse
B wegen onveilig maak en het derhalve maar zo laten.

Met vriendelijke groeten,

Christien de Haan
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Het voorspatbord is niet direct de juiste referentie, omdat deze ook beperkt naar voor of achter geschoven kan worden.
Als je geluk hebt, heeft men de deur met een vulplaatje naar achter gesteld, heb je pech dan moet de pers er even tussen om hem een paar mm naar voren te drukken.
Een dikke deken, en een blok hout voorkomen echte lakschade.
Als het portier weer goed sluit, kun je het voorspatbord dermate afstellen dat de deurnaad weer normaal is.
De bouten zijn een millimeter of 8, terwijl de gaten twee keer zo groot zijn, en de ringen de gaten weer afsluiten..
Omdat het alleen beneden is, kan het ook nog zijn dat de deur voor iets omhoog moet, hier heb je soms nog wel wat speling op de boutgaten.
Bouten iets lossen, en de deur dan naar boven schuiven, al heb je daar niet heel veel speling.
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Portieren stellen

Bericht door Oma Druk »

Dank je wel Teake, als het weer wat stabieler wordt ga ik dat maar eens proberen.
We hebben wel een garage maar die staat vol met drukpersen.

De naad tussen de achter stijlen en de portieren is altijd al erg krap geweest, er is nogal aardig wat aan de bodem gelast, dus zo vreemd is dat eigenlijk niet.
De deuren zijn ook iets verzakt, misschien is omhoog stellen i.d.d. wel afdoende.

Overigens vrees ik dat persen geen optie is want de plaatwerker (een aardige jongen) heeft de site kicks zo te zien aan het voor spatbord en het achterpaneel vast gelast.

Met vriendelijke groet,

Christien
Mijn Saloon is een snoepie
Plaats reactie