Reservedelen: welke neem je mee?

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Reservedelen: welke neem je mee?

Bericht door Theo van de Velde »

Welke onderdelen moet je als verstandig Morris-rijder meenemen voor het geval je geconfronteerd wordt met een 'ongeplande onderhoudsbeurt' (zonder de gehele kofferbak vol te gooien)?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Je begint met een volle tank, en als je niet zeker weet dat er op jou route voldoende benzinepompen staan, neem je 10 liter reserve in een los tankje mee.
Zo groot is de tank van een Morris niet, en je rijdt er niet net zoals met mijn prius, 1000 kilometer mee op een volle tank.

Verder een litertje olie, koelvloeistof, rolletje isolatietape, reservelampjes, wielsleutel, krik, schroevendraaier, bahco, bougiesleutel, een combinatietangetje, en wat steeksleutels.
Waarschijnlijk het standaard boordgereedschap wat vroeger al werd meegeleverd bij de nieuwe auto.
Overigens heb je dan ook ongeveer het boordgereedschap van de vroegere toyota landcruisers te pakken, af fabriek meegeleverd.
Sommige mensen nemen ook bougies mee, met de contactpuntjes, maar als je die in een fitte conditie hebt, zul je ze nooit onderweg hoeven verwisselen.

Je kunt natuurlijk verder gaan, maar of dat nodig is?
Ik heb thuis een stanley koffer, de RVS versie, die ook als opstapje, of als eenvoudige zitplaats gebruikt kan worden voor buiten, maar dat is mijn standaard gereedschapskoffer die ik gebruik voor klanten.
Mik ik ook in de auto in geval van twijfel.
Overigens een overkill voor gebruik bij de Morris.
Het enige wat daar niet in zit is de bougiesleutel, verder is het een volledige kist met ratel, kracht doppen, klein doppensetje, alle soorten kabel tangen, aderhulsjes, kabelschoentjes, rolletje draad, donkerblauw en oranje, 0,75 mm2, multimeter, aderhulsjes, ty-raps, ring steekssleutels, meerdere bahco's, waterpomptang, punttang, zijkniptang, demontage tools voor klemmenstroken, alle soorten schroevendraaiers, amerikaanse en Europese inbus sleutels, torx inbus sleutels,T-sleutels 8 mm en 10 mm, kniesleutels 8-9, 10-11 mm, zaklampje, reservebatterijen voor de multimeter, elektrische Dymo tang, en natuurlijk een hamer.
Deze kist is overigens best zwaar, alles past precies, en bevat alles wat ik nodig ben om onderweg machines op te bouwen en te laten draaien.
Geen aanrader om even een eindje mee te gaan lopen, en ook te zwaar om in het vliegtuig mee te nemen, in dat geval haal ik er zoveel uit dat hij net onder de 22 kilo blijft.

Als je een dergelijke koffer in je Morris zet, en er niet zoveel in stopt als ik, past daar de olie en koelvloeistof ook nog prima in
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Wow Teake, dat is een uitgebreid antwoord... :)

Ik dacht zelf meer (naast het reservewiel en de standaard toolset) aan:
Ty-raps, ducktape, olie, koelwater en een paar steeksleutels (Engels, want die heeft de wegenwacht niet).

Misschien nog een benzinepomp en contactpuntjes?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ja, als je een reactie van iemand krijgt, die 12 jaar automonteur is geweest bij Molenaar....
En daarnaast nog gewoon een kist gereedschap naast de laptop in de auto heeft, dan is het nooit te weinig wat je verteld ;)

Als je het onderhoud van de auto goed op orde hebt, zijn contactpuntjes eigenlijk overbodig.
Bougies kunnen nat worden bij iets teveel choke gebruik, en de benzinepomp is volgens ,mij ook een onderdeel wat je bij het onderhoud mee neemt.
Ducktape heb ik wel, maar gebruik ik zelf zelden, en zeker niet bij klanten.
de witte teflon afdicht tape juist wel wat vaker, je kent het wel, je doet het tussen de schroefdraad van de kraan om hem waterdicht te monteren.
Ik ben meer iemand van de koelvloeistof, koelwater met antivries heb ik een beetje een hekel aan, dat tast alleen de pakkingen sneller aan.
Engels gereedschap is logisch, en denk erom dat je je geen AF sleutels in de maag laat splitsen, Amerikaanse maten passen niet.
nooit klaar met werken
Plaats reactie