HEEL HOLLAND (versnellings-) BAKT
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
HEEL HOLLAND (versnellings-) BAKT
Mijn bak maakt in alle versnellingen bij het gas geven (kracht vragen) in toenemende mate
een knarsend en onheilspellend geluid.
Het vermoeden bestaat dat dit door een versleten 'achterste' lager komt.
Ik moet nog gaan ontdekken waar dat lager dan precies zit.
Nu gaat de bak eruit want dit kan niet zo langer.
Graag jullie advies over wat ik nodig heb ten behoeve van een 47 jarig oude versnellingsbak.
Ik bedoel als je hem toch los hebt, vervang dan zeker ook .............?
En bovenal wat is de benaming voor een leek en waar te verkrijgen.
Een Brezanbalienees keek mij glazig aan toen ik het had over "een labyrintafdichting van
het voorste gedeelte van de bak".
Alleen het achterste lager vervangen is niet zo duur, (denk ik) heeft iemand een idee hoe duur ?
Of het voldoende is om van het knarsende geluid te komen, het is voor mij de vraag.
Mijn sleutelervaring is gelijk aan het eten van een rijpe perzik.
Als ik iets losmaak loopt het eraan alle tegelijk kanten uit.
Daar ben ik nu ernstig angstig over.
Of zal ik de pont nemen, 12 uurtjes rijden en een recon gearbox bij ESM gaan kopen voor € 500,=?
Wa dunkt ??
Henk
een knarsend en onheilspellend geluid.
Het vermoeden bestaat dat dit door een versleten 'achterste' lager komt.
Ik moet nog gaan ontdekken waar dat lager dan precies zit.
Nu gaat de bak eruit want dit kan niet zo langer.
Graag jullie advies over wat ik nodig heb ten behoeve van een 47 jarig oude versnellingsbak.
Ik bedoel als je hem toch los hebt, vervang dan zeker ook .............?
En bovenal wat is de benaming voor een leek en waar te verkrijgen.
Een Brezanbalienees keek mij glazig aan toen ik het had over "een labyrintafdichting van
het voorste gedeelte van de bak".
Alleen het achterste lager vervangen is niet zo duur, (denk ik) heeft iemand een idee hoe duur ?
Of het voldoende is om van het knarsende geluid te komen, het is voor mij de vraag.
Mijn sleutelervaring is gelijk aan het eten van een rijpe perzik.
Als ik iets losmaak loopt het eraan alle tegelijk kanten uit.
Daar ben ik nu ernstig angstig over.
Of zal ik de pont nemen, 12 uurtjes rijden en een recon gearbox bij ESM gaan kopen voor € 500,=?
Wa dunkt ??
Henk
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Ik sta ook op het punt om mijn bak te reviseren. Heb alle onderdelen al klaarliggen en zelfs heel veel NOS. Ik heb echter ondertussen de staat van de tandwielen en zo bekeken, en op het eerste gezicht lijkt het erop dat ik toch vooral alleen de slijtage delen zoals lagers, pakkingen en keerringen moet gaan vervangen. Mijn volgende stap is om het tandwielstelsel uit het huis te demonteren, maar ik moet nog even puzzelen hoe ik dat het beste kan doen.
Te veel projecten en te weinig tijd...
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Bak
Als ik de foto's zo bekijk bedenk ik me accuut.
Hier gaat Hendrik dus niet aan beginnen. Ik ben gekke Henkie niet.
Veel te veel onderdelen, te veel om zonder enig inzicht in de exacte werking
en afstelling met een gerust hart ter hand te nemen.
Ik wens je alle succes!
Henk
Hier gaat Hendrik dus niet aan beginnen. Ik ben gekke Henkie niet.
Veel te veel onderdelen, te veel om zonder enig inzicht in de exacte werking
en afstelling met een gerust hart ter hand te nemen.
Ik wens je alle succes!
Henk
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Ondertussen is het tandwiel stelsel al weer helemaal klaar om terug in te bouwen. Ik moest wel een kleine modificatie doen aan de "front thrust washer" om hem weer gemonteerd te krijgen, maar verder nog geen echte problemen gehad. Zelfs geen rond vliegende veertjes en kogeltjes (de synchro hubs zijn ook gereviseerd). Eens kijken of het me lukt om hem weer werkend in elkaar te krijgen. Ik kan altijd nog naar ESM
Hammer und Meisel ist alles was man braucht
Hammer und Meisel ist alles was man braucht
Te veel projecten en te weinig tijd...
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
En om eerlijk te zijn, je werkt op een manier die erg belangrijk is voor versnellingsbakken van oudere leeftijd.
Schoon op lichtgekleurd materiaal.
En mocht je nog spullen mee willen hebben uit Californië, ik ben er nu nog
Met enig geluk mag ik volgende week weer naar huis van de baas.
bewerk het als je eetgerei, is het niet schoon genoeg, leg je het eerst even in de afwasteil.
Maar dan wel gevuld met een ander reinigingsmiddel.
Schoon op lichtgekleurd materiaal.
En mocht je nog spullen mee willen hebben uit Californië, ik ben er nu nog
Met enig geluk mag ik volgende week weer naar huis van de baas.
bewerk het als je eetgerei, is het niet schoon genoeg, leg je het eerst even in de afwasteil.
Maar dan wel gevuld met een ander reinigingsmiddel.
nooit klaar met werken
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Nog niet. Helaas heb ik er verder nog geen tijd voor gehad, tot nu toe alleen een eerste schoonmaakbeurt aan het huis kunnen geven. Nu dat ik die weer normaal kan vastpakken zonder zwarte vingers te krijgen is de tweede stap hem helemaal perfect schoon te maken en alle oxidatie te verwijderen. Vervolgens wordt hij BMC groen gespoten en daarna wordt hij weer in elkaar gezet. Hopelijk kan ik in de komende weken daar de tijd voor vinden.
Te veel projecten en te weinig tijd...
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Bak
Ik heb de bak los en de inhoud ernaast.
Het voorste lager was erg rumoerig.
Na het ontvetten en draaien was er geluid te horen en even later als ik het weer een zet gaf weer niet.
Ik vervang het zowiezo.
Achterste lager lawaaierig en vervang ik dus ook.
De veerring die ervoor zit was gedeeltelijk weg en verwrongen, het andere deel lag onderin de ruimte achter de gaffelplaat.
Ook vervang ik de syncromessen voor verse.
Heeft iemand nog goede raad wat ik nog meer zou kunnen doen of vervangen??
Henk op Zeist.
Het voorste lager was erg rumoerig.
Na het ontvetten en draaien was er geluid te horen en even later als ik het weer een zet gaf weer niet.
Ik vervang het zowiezo.
Achterste lager lawaaierig en vervang ik dus ook.
De veerring die ervoor zit was gedeeltelijk weg en verwrongen, het andere deel lag onderin de ruimte achter de gaffelplaat.
Ook vervang ik de syncromessen voor verse.
Heeft iemand nog goede raad wat ik nog meer zou kunnen doen of vervangen??
Henk op Zeist.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Als je de synchromesh ringen vervangt ben je al een heel eind.
Maar je zult vast wel weten, of hij ook bij het optrekken af en toe uit een versnelling schoot, en zo ja, welke.
Als dat het geval is, moet je dat tandwiel goed bekijken, en bij twijfel vervangen.
Is dat niet het geval, kun je de tandwielen nog bekijken op slijt sporen, de afdruk van het andere tandwiel dus, maar doe je een tandwiel wissel alleen voor het geluid.
Het uit de versnelling schieten was in de 80-er jaren een probleem bij de vijfde versnelling van sommige toyota's, ze werden voor garantie vervangen, maar als je ze in handen had kon je er eigenlijk niets aan zien.
Overigens hoefde voor dat klusje alleen het linker voorwiel verwijderd te worden, het buitenste deksel van de bak verwijderen, en hup, het setje wat daar achter zat, verwisselen
Maar je zult vast wel weten, of hij ook bij het optrekken af en toe uit een versnelling schoot, en zo ja, welke.
Als dat het geval is, moet je dat tandwiel goed bekijken, en bij twijfel vervangen.
Is dat niet het geval, kun je de tandwielen nog bekijken op slijt sporen, de afdruk van het andere tandwiel dus, maar doe je een tandwiel wissel alleen voor het geluid.
Het uit de versnelling schieten was in de 80-er jaren een probleem bij de vijfde versnelling van sommige toyota's, ze werden voor garantie vervangen, maar als je ze in handen had kon je er eigenlijk niets aan zien.
Overigens hoefde voor dat klusje alleen het linker voorwiel verwijderd te worden, het buitenste deksel van de bak verwijderen, en hup, het setje wat daar achter zat, verwisselen
nooit klaar met werken