versnellingsbak
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
versnellingsbak
Ik heb o.a. wat lekkage onder de versnellingsbak bij een tapbout die iets verdiept ligt.
Het is het boutje wat het dichts bij de aftapplug zit. Er zijn er ook nog twee die wat schuin uit de bak komen.
Daar ik bij dat boutje de druppels zag hangen, was mijn eerste idee om hem wat aan te draaien. Uiteraard heel voorzichtig!
Ik merkte gelijk al dat hij doordraaide. Weet iemand of dit inderdaad wel een tapbout is, of dat er mischien binnenin een moer/plaatje zit dat meedraait? Dat laatste zou mooi zijn, daar er anders echt een probleem is........
Het is het boutje wat het dichts bij de aftapplug zit. Er zijn er ook nog twee die wat schuin uit de bak komen.
Daar ik bij dat boutje de druppels zag hangen, was mijn eerste idee om hem wat aan te draaien. Uiteraard heel voorzichtig!
Ik merkte gelijk al dat hij doordraaide. Weet iemand of dit inderdaad wel een tapbout is, of dat er mischien binnenin een moer/plaatje zit dat meedraait? Dat laatste zou mooi zijn, daar er anders echt een probleem is........
Hallo Paul,
Ik vermoed dat ik weet welke bout je bedoelt. In de buurt van de aftapplug zitten een aantal bouten welke kogels, met behulp van shroefveren voor het schakelmechanisme, op spanning houden. De verschillende kogels vallen in inkeping van assen welke door de versnellingspook worden bediend om de bak in de verschillende versnellingen te laten staan.
Het lijkt erop dat de schroefdraad vervangen moet worden. Je hebt nog een kans dat de bout defect is. maar in aluminium lijkt me dat onwaarschijnlijk. Je kan hem eruit draaien. Let wel dat er een veer en kogel mee kunnen komen. (Olie wel aftappen).
rein
Ik vermoed dat ik weet welke bout je bedoelt. In de buurt van de aftapplug zitten een aantal bouten welke kogels, met behulp van shroefveren voor het schakelmechanisme, op spanning houden. De verschillende kogels vallen in inkeping van assen welke door de versnellingspook worden bediend om de bak in de verschillende versnellingen te laten staan.
Het lijkt erop dat de schroefdraad vervangen moet worden. Je hebt nog een kans dat de bout defect is. maar in aluminium lijkt me dat onwaarschijnlijk. Je kan hem eruit draaien. Let wel dat er een veer en kogel mee kunnen komen. (Olie wel aftappen).
rein
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
Ik heb nog even gekeken. Je bedoelt waarschijnlijk het boutje dat de as voor de eerste en achteruitversnellingstandwieltjes borgt. Hier zit geen veer.
Let wel dat als je dit boutje eruit draait, de versnellingsbak niet te beroeren. Dus in de vrijstand en niet aan de versnellingspook zitten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit asje draait, maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb nog een tip. Als de schroefdraad nog goed is in de versnellingsbak en je wilt de lekkage oplossen, kan je een beetje teflontape om de schroefdraad van het boutje draaien.
Succes,
Rein
Let wel dat als je dit boutje eruit draait, de versnellingsbak niet te beroeren. Dus in de vrijstand en niet aan de versnellingspook zitten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit asje draait, maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb nog een tip. Als de schroefdraad nog goed is in de versnellingsbak en je wilt de lekkage oplossen, kan je een beetje teflontape om de schroefdraad van het boutje draaien.
Succes,
Rein
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
Als makkelijke oplossing de laatste keer de losse bout vast aangedraaid , zover mogelijk...
Alleen 3 weken terug vond ik de bout terug in mijn lekbak, die gemonteerd is onder mijn morris.
Buiten de bout lag er ook veel olie in...naar later bleek uit de versnellingsbak!
Eerst maar eens passen of hij er nog in ging, maar het asje wat hij vast moet zetten ( van de achteruitversnelling ) was dus al verschoven of verdraaid!
Geen andere keus dus dan de versnellingsbak er onder uit te halen... Via het zijklepje van de bak konden we niet bij het asje komen, last staan het verschuiven of verdraaien. Dan het staartstuk er ook maar af.
Via deze kant konden we het asje met een magneetpen vasthouden en draaien tot de uitsparing weer aan de goede kant zat.
We hebben toen nieuw schroefdraad in de bak getapt van 7 mm en een nieuwe bout in de draaibank bewerkt. ( er zit alleen schroefdraad bij de kop, de rest is glad om in de uitsparing van het asje te vallen ).
De boel weer dichtgemaakt met verse pakkingen en de bouten met lock-tite vastgezet.
Ik weet niet hoe lang de bout er al uit was, maar gelukkig is de boel niet in de soep gedraaid!
Voortaan maar gelijk op de goede manier aanpakken!
Groet,
Paul
Alleen 3 weken terug vond ik de bout terug in mijn lekbak, die gemonteerd is onder mijn morris.
Buiten de bout lag er ook veel olie in...naar later bleek uit de versnellingsbak!
Eerst maar eens passen of hij er nog in ging, maar het asje wat hij vast moet zetten ( van de achteruitversnelling ) was dus al verschoven of verdraaid!
Geen andere keus dus dan de versnellingsbak er onder uit te halen... Via het zijklepje van de bak konden we niet bij het asje komen, last staan het verschuiven of verdraaien. Dan het staartstuk er ook maar af.
Via deze kant konden we het asje met een magneetpen vasthouden en draaien tot de uitsparing weer aan de goede kant zat.
We hebben toen nieuw schroefdraad in de bak getapt van 7 mm en een nieuwe bout in de draaibank bewerkt. ( er zit alleen schroefdraad bij de kop, de rest is glad om in de uitsparing van het asje te vallen ).
De boel weer dichtgemaakt met verse pakkingen en de bouten met lock-tite vastgezet.
Ik weet niet hoe lang de bout er al uit was, maar gelukkig is de boel niet in de soep gedraaid!
Voortaan maar gelijk op de goede manier aanpakken!
Groet,
Paul
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
Het schroefdraad in de bak was inderdaad erg beschadigd. Waarschijnlijk is de bout vroeger al eens te vast aangedraaid en dan draai je het zo kapot.
Als dan het asje wat beweegt komt er natuurlijk steeds meer ruimte op en als dat lang genoeg doorgaat werkt hij de bout er toch uit. In mijn geval dan..
Nou ja, zo leer ik elke keer weer bij!
Toen we de bak rechtop zetten, gleed het asje overigens gelijk van z'n plaats, dus de borgbout heeft in ieder geval zijn nut!
Groeten,
Paul
Als dan het asje wat beweegt komt er natuurlijk steeds meer ruimte op en als dat lang genoeg doorgaat werkt hij de bout er toch uit. In mijn geval dan..
Nou ja, zo leer ik elke keer weer bij!
Toen we de bak rechtop zetten, gleed het asje overigens gelijk van z'n plaats, dus de borgbout heeft in ieder geval zijn nut!
Groeten,
Paul