Uitvallen motor ogenschijnlijk door electrisch probleem.

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Redactie Minorage
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 dec 2010 22:06:32

Uitvallen motor ogenschijnlijk door electrisch probleem.

Bericht door Redactie Minorage »

Hoi allemaal,

Eigenlijk zou ik even een persoonlijke inlognaam moeten aanvragen, aangezien het een persoonlijke vraag betreft, maar ik doe het toch maar even onder de redactie vlag.

Mijn Morris heeft al enige jaren het probleem dat de motor uitvalt als ik er ongeveer drie kwartier mee gereden heb of als de motor nat wordt (bij stortbui of wasbox).

De oorzaak is dan altijd dat de bougies geen vonk krijgen. Het probleem lijkt dus in de elektrische componenten tussen accu en bougies te zitten.

Dit systeem is inmiddels integraal vervangen, maar het probleem blijft.

Inmiddels zijn accu, bobine, rotor + compensator ed en alle bedrading vervangen. Gevoelige onderdelen als de rotor zijn inmiddels een keer of vier vervangen. Omdat het mogelijk ook een mechanisch probleem zou kunnen zijn, is ook de verdeler een keer vervangen.

Zoals gezegd blijft het probleem zich echter persistent voordoen. Omdat ik weet dat zich bij een langere rit ergens onderweg een onveilige situatie zal voordoen, gebruik ik mijn Morris vrijwel nooit meer. Eeuwig zonde en ik overweeg daarom serieus om hem te verkopen. Ik hoop daarom dat het forum hulp kan bieden!

Heeft iemand nog ideeën waar dit probleem vandaan zou kunnen komen?

Nadere informatie waar wellicht een aanwijzing in verstopt zit:
- Als de motor uitvalt, moet ik hem een half uur laten rusten, en dan doet hij het gewoon weer.
- Het probleem doet zich vrijwel altijd voor als de auto stationair moet draaien na een stuk op de snelweg, bijvoorbeeld als ik de stad of een file inrijd. Door pompend het gaspedaal te bedienen en voor een rood stoplicht het toerental hoog te houden, kom ik dan (meestal) hortend en stortend dicht genoeg bij huis om hem te parkeren.
- Het probleem doet zich soms, maar niet altijd, voor terwijl ik op snelheid ben op de snelweg. Hij hapert dan eerst een paar honderd meter en waarna de motor er mee ophoudt.
- Een vergelijkbare hapering doet zich voor als de motor net gestart is. Het gaspedaal indrukken heeft dan geen effect. Ik moet het gaspedaal loslaten en weer opnieuw indrukken, waarna hij 'em weer pakt'.

Ik heb zelf overigens de ballen verstand van auto's en heb mijn Morris in onderhoud bij Ivo Roest. We worstelen al lang met dit probleem en ik ben wel eens benieuwd of er vanuit de rest van de leden nog suggesties komen die we nog niet geprobeerd hebben...

Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Met vriendelijke groet,
Patrick van de Ven.
De redactie van de Minorage plaatst geschikte artikelen op het forum om aanvullende discussie te faciliteren.
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

sopt er mee

Bericht door diedering »

Vapourlock?benzinepomp?brandstoffilter vervuild ?Tank vervuild en daardoor pomp en filters verstopt?
Dit zijn zomaar een paar ideeen,hoop dat je het vindt want en Morris is gebouwd om te rijden en niet om stil te staan.

Groet'n
Henk Diedering
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Ik dacht eerst ook aan benzinepomp en vapour lock, maar aangezien er geen vonk is zal dit het niet zijn.
Dat van die ontbrekende vonk weet je zeker, Patrick?

Het lijkt erop dat er iets te warm wordt en dan niet meer werkt. En blijkbaar heeft nat worden datzelfde effect.
In dat geval denk ik aan bobine en condensator, maar zo te lezen heb je die al vervangen en is het probleem daarmee niet opgelost.
Heb je de stroomregelaar ook eens vervangen? Dat zou het ook nog kunnen zijn....

Succes,
Freddy
Redactie Minorage
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 dec 2010 22:06:32

Bericht door Redactie Minorage »

Freddy schreef:Ik dacht eerst ook aan benzinepomp en vapour lock, maar aangezien er geen vonk is zal dit het niet zijn.
Dat van die ontbrekende vonk weet je zeker, Patrick?

Het lijkt erop dat er iets te warm wordt en dan niet meer werkt. En blijkbaar heeft nat worden datzelfde effect.
In dat geval denk ik aan bobine en condensator, maar zo te lezen heb je die al vervangen en is het probleem daarmee niet opgelost.
Heb je de stroomregelaar ook eens vervangen? Dat zou het ook nog kunnen zijn....

Succes,
Freddy
Hoi Freddy,

Dank je voor je reactie..

Dat van die vonk is zeker en overigens ook dat de bobine nog wel gewoon stroom krijg. De stroomregelaar zit toch tussen dynamo en accu of niet?

Dat het met warmte te maken heeft, lijkt een logische verklaring. Om die reden is de verdeler ook vervangen, maar dat helpt helaas ook niet.

Groetjes,
Patrick
De redactie van de Minorage plaatst geschikte artikelen op het forum om aanvullende discussie te faciliteren.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik kan hier niet uit lezen dat de bobine ook vervangen is.
Een bobine kan doorslaan bij vocht, maar dat kunnen kabels ook.
Wat ik vroeger deed bij dat soort storingen, is motor starten, plantenspuit pakken, en dan beginnen om de bobine even wat vochtig te maken, daarna de kabels, en de verdeelkap.
Op het moment dat hij begint te stotteren, heb je het deel te pakken.
Heb je ergens een losse toerenteller die je over de bobine kunt plaatsen?

Als in geval van haperen ook de toerenteller naar 0 gaat, weet je het zeker van de vonk.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Re: Uitvallen motor ogenschijnlijk door electrisch probleem.

Bericht door Freddy »

Teake, de bobine is wel vervangen:
Redactie Minorage schreef:Inmiddels zijn accu, bobine, rotor + compensator ed en alle bedrading vervangen.
Vreemd probleem, Patrick.
Als de bobine wel stroom krijgt is het in elk geval niet de stroomregelaar, want die zit voor in het circuit. Je zegt dat de bobine wel stroom krijgt, dus het zwakstroom gedeelte in het circuit is wel goed. In de bobine wordt
het hoge voltage voor de ontsteking "gemaakt", dus het lijkt erop dat vanaf dat punt een fout zit.
Maar aangezien je alles vanaf dat punt (bobine, kabels, condensator, rotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies) al vervangen hebt, zou ik niet weten wat het probleem is.
Ook is het vreemd dat je klachten hebt bij zowel nat worden als warm worden. Zijn de klachten bij nat worden exact het zelfde als bij warm worden of zitten er detailverschillen in?

Kan het zijn dat hij niet goed vacuum bij de ontsteking heeft? En, de aardekabel aan het blok, zit die nog wel goed vast en heeft hij goed contact? (Dit is de gevlochten kabel tussen versnellingsbak en chassisbalk)
En kan het zijn dat de contactpunten iets verdraaien bij warm worden?

Het probleem intrigeert me enorm, maar ik vermoed dat ik je, met mijn gebrekkige kennis op het gebied van auto-electronica, niet helpen kan.
Hopelijk kunenn anderen je wel van goed advies voorzien
Succes,
Freddy
Redactie Minorage
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 dec 2010 22:06:32

Bericht door Redactie Minorage »

Freddy,

Het is inderdaad een erg interessant probleem, en alle voor de hand liggende oplossingen zijn al geprobeerd.

Wat betreft de suggesties die je aandraagt...er is meermalen vastgesteld dat de bougies geen vonk krijgen, dus bijvoorbeeld het vacuum bij de ontsteking zelf kan het probleem niet zijn, toch?

De aardekabel zou potentieel wel een rol kunnen spelen. Kan die wellicht een kortsluiting opleveren? Kortsluiting is nl wel een verklaring waarom het probleem zich zowel door verhitting als door natheid lijkt voor te doen.

Wat betreft contactpuntjes die verdraaien als ze warm worden...tja zoiets lijkt logisch, maar de verdeler is ook al vervangen dus daar kan ik me eerlijk gezegd weinig meer bij voorstellen.

Dan heb je nog de overbrenging van de nokkenas naar de verdeler. Daar is nog niets vervangen, maar dat is allemaal tamelijk robuust dus dat zou óf wel moeten werken óf kapot zijn, niet echt iets wat door warmte of vocht uitvalt lijkt me...
De redactie van de Minorage plaatst geschikte artikelen op het forum om aanvullende discussie te faciliteren.
noorwegen11
Morris vriend
Berichten: 26
Lid geworden op: di 04 jan 2011 15:25:28
Locatie: Roermond

Bericht door noorwegen11 »

Beste mede Morris mededenkers;
Ik wil proberen om ook een duit in het zakje te doen,vele vermoedelijke oorzaken zijn al genoemd,misschien dat mijn aandeel iets oplevert, kunt U zich
het verhaal nog herinneren van mijn Noorwegen reis op de terugreis ,mijn Morris deed ook NIETS meer en dat op de autoweg,brandstofpomp verwisselt
en uiteindelijk zat de kneep in een afgebroken draad IN het schuifschoentje van de plus draad van de bobine,bij thuiskomst heb ik dan ook alle schuifschoentjes vervangen en ook aangebracht bij de aansluitingen van de zekeringhouder,dus GEEN draad rond vlechten en dan onder een schroefje
prutsen,nee ,een zelf vervaardigde oogcontactje en solderen die hap.
Misschien een hele andere richting denken; ik heb ooit eens de vlotterkamer van de carbarateur gereingd ;op de bodem zat een dikke laag sediment
rode neerslag van een dikke centimeter dik,na reiniging is dit goed merkbaar.
Het spul komt niet meer mee bij de benzinetoevoer.
Succes, en wie het weet mag het zeggen, Fred Kort
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

blijft toch de plantenspuit over, als namelijk de draad van de contactpuntjes naar de - bobine een breuk heeft of ergens sluiting maakt, heb je het zelfde.

Het is maar een enkele draad, meestal met 2 oogjes er aan, als je die nu eens door een nieuwe losse draad vervangt?
En daarnaast even een extra draad voor de massa van het blok naar chassis.
Wordt deze warm tijdens draaien, loopt er flink stroom

een andere optie is, met een multimeter de spanning tussen blok en chassis meten, deze moet 0 VDC zijn.

Waar staat de auto?
Ik werk tegenwoordig regelmatig in regio Tiel, en misschien kan ik er eens op de weg naar huis langs rijden.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Hallo Patrick,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het probleem hebt gevonden en hebt kunnen oplossen....

Groet
Freddy
Plaats reactie