Mijn saloon kwam niet door de APK, maar is nu goedgekeurd

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Mijn saloon kwam niet door de APK, maar is nu goedgekeurd

Bericht door Freddy »

Eigenlijk heb ik drie projecten, waar ik in de toekomst aandacht aan zal schenken op dit forum, want er zitten enkele zaken aan te komen waar ik nog nooit mee te maken heb gehad (o.a.motorrevisie) en ik hoop dan steun en advies van andere forumleden te krijgen.

Maar eerst het projectje waar ik nu mee bezig ben:
Een tijdje terug heb ik mijn laatste Morris aangeschaft in de vorm van een gestrand restauratieproject van een 2 deurs saloon uit 1965.
Afbeelding

In feite was de restauratie vergevorderd en hoefde ik alleen nog maar de electra aan te sluiten en enkele delen te spuiten en het interieur af te bouwen.
Vorige week was hij klaar en heb ik hem voor de APK aangeboden, echter daar kwam hij niet door.

Het bleek dat de ene koplamp geen goed lichtbeeld gaf, alleen maar een vlek licht. Waarschijnlijk is de lamp niet geschikt voor halogeen, dus heb ik hem vervangen door een goed exemplaar. Ook de nummerbordverlichting haperde wat, wat snel verholpen was doordat het een slecht contactje was.

Het grootste probleem was echter de remmerij. Tijdens de proefrit merkte je het niet, maar het bleek dat er grote verschillen zaten in remdruk. Nu had ik de linkervoorrem al losgehad omdat die erg "hapte" en het bleek dat daar de remvoeringen compleet losgekomen waren.

Afbeelding

Ik heb dat vervangen, maar had dus beter alles kunnen nalopen. Ik vertrouwde er echter op dat het goed was omdat de vorige eigenaar vertelde dat de gehele remmerij (incl.hoofdremcilinder) was vervangen.

De linkerachterrem bleek bij de keuring zelfs helemaal niets te doen en bij demontage afgelopen weekend bleek de rem helemaal droog te zijn. Er komt geen druppel remolie achter de zuiger. Binnenkort maar eens verder kijken wat het probleem is: of de remcilinder is niet goed of er komt geen remvloeistof in de leiding er heen. Hoop het eerste...
Groet
Freddy
Laatst gewijzigd door Freddy op ma 11 mar 2013 7:56:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Eindelijk weer eens tijd om verder te gaan met de auto. Alle verlichtingsprobleempjes voor de APK had ik al opgelost, dus nu de remproblemen aanpakken.
Ik begon maar gelijk met de grootste boosdoener: de rem linksachter, die helemaal niets deed. Gelukkig bleek de remleiding goed, want er gaat wel remvloeistof heen, dus moest het aan de remcilinder liggen en inderdaad bleek de zuiger hierin muurvast te zitten.

De hele remconstructie maar gedemonteerd en de remcilinder uit elkaar gehaald. Met veel geduld, WD40, enig gepast geweld en een boel perslucht (in plaats van remolie) kreeg ik de zuiger weer los. De heleboel schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Het zuigertje bewoog weer vrij, dus de remmerij kon weer gemonteerd en afgesteld worden.

De andere drie remmen bleken wel te werken, dus hier was het alleen maar een kwestie van afstellen. Aan het eind van de avond stond George weer keurig op vier wielen en werkten de remmen goed. Volgende keer de remmen ontluchten en hopelijk komt hij dan wel door de APK.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Even een kleine update, alhoewel er de laatste tijd weinig gesleuteld is aan de auto. Voor degene die zich afvraagt of mijn auto inmiddels APK gekeurd is....

Na mijn vorige berichtje heb ik toch nog de wielremcilinder links achter vervangen, want ook de losgekregen en schoongemaakte cilinder werkte nog niet naar behoren. Nu werkt achter alles goed, alleen trekt de auto voor nog scheef bij het remmen.

Echter, doordat er een ernstige ziekte bij mijn vrouw werd geconstateerd kan ik momenteel niet de energie of concentratie opbrengen om dat aan te pakken. Gelukkig loopt ze mee in de medische molen en is het levensbedreigende er nu hopelijk van af. Er is een redelijk kans op herstel, dus zodra we in wat rustiger vaarwater komen, zal ik de draad wel weer oppikken.

Daarnaast heeft het geen haast, want het heeft weinig nut om de auto APK te laten keuren in de winter.
Kortom: Wordt vervolgd.
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Normaal is het altijd verstandig om remcylinders aan beide zijden van de auto te vervangen. Reviseren werkt over het algemeen maar heel kort, dus vervangen is altijd beter. Ok, het is wellicht iets duurder, maar het scheelt een hoop dubbel werk en ergernis.

Hopelijk gaat het snel weer beter met je vrouw. Dat is veel belangrijker dan die Minor!
Te veel projecten en te weinig tijd...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Goedgekeurd!

Bericht door Freddy »

Inmiddels is de auto goedgekeurd!!
Heb heel wat onderdelen vervangen van de remmerij (remschoenen en wielremcilinders) en na heel veel gepruts en afstelwerk had ik de auto zover dat hij goed remde en niet meer scheef trok.

Ondanks dat hij goedgekeurd is, blijft de rem een aandachtspunt, want hij zit, mijn inziens, te ver onderin als je het pedaal intrapt. Hij blijft wat sponzig voelen ondanks dat er geen lucht meer in het systeem zit. Ik vermoed dat de hoofdremcilinder niet meer 100% is.
Ik denk dat ik hem binnenkort eens ga vervangen door een ander. Kijken wat dat doet...

Voor het ontluchten had ik in Engeland een handig apparaatje gekocht waarmee je eenvoudig een rem kunt ontluchten als je alleen bent. Het is een soort slangetje met erin een klepje die maar één kant op werkt. De lucht en remvloeistof kunnen alleen naar buiten, dus je hoeft niet met twee mensen te werken en steeds de ontluchtingsnippel open en dicht te draaien. Erg makkelijk in gebruik!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In vroeger tijden deden we het anders, op de brug, potje met remolie, en het slangetje er tot de bodem in.
later kregen we een vacuumpot, een remolie zuiger die we op de nippel zetten, je zoog er zo een kwart liter doorheen.
Dat was het meest handige hulp middel bij rem olie verversen, je zoog eerst het reservoir grotendeels leeg, vulde tot de rand met verse remolie, en zoog door tot de verse olie aan de andere kant er weer uit kwam.
Daarna de andere 3 wielen, werkte altijd perfect.
Het enige waar je op moest letten was dat je het rem olie potje niet leeg zoog.
Dit alles bij Molenaar op de keidam.
nooit klaar met werken
Plaats reactie