Vervangen distributieketting

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Plaats reactie
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Vervangen distributieketting

Bericht door hugosmies51 »

Op verzoek van de moderator van dit hoekje een kort verslag van mijn laatste project(je). Ja klein, want het duurde zes uur. Wat heb ik gedaan?
Mijn distributieketting vervangen door een nieuwe dubbele ketting. Waarom: de motor loopt beter omdat de oude ketting altijd slap hangt en hij wordt er stiller van (zeggen ze!).

Aan de slag dan maar.

Afbeelding

Zie hier de voorzijde van de auto nadat de bumper en de grill met radiateur zijn verwijderd. Ik heb de auto op steunen gezet, zodat ik er op een kistje voor kan zitten, dat is beter voor de rug.
Koelwater weg laten lopen in een grote teil. Gelijk de gelegenheid genomen om de radiateur uit te spoelen totdat er schoon water uitkwam in plaats van bruin.

Met een van Evert Spapé geleende steeksleutel 1,5" moet de starterklauw worden losgedraaid. Eerst even de borgring plat slaan en de andere kant juist opwippen. Tja, probleem nummer een: hij zit zo vast dat ik, vol op de rem en in de tweede versnelling nog steeds de motor rond draai. Dus de koppeling slipt. Ook veel WD40 helpt niet.

Afbeelding

Maar de oude meester had me een tip gegeven: laat de motor zelf de startklauw losdraaien door te starten terwijl de steeksleutel op de startklauw zit. Ook dat werkte niet, totdat ik vijf cm speling gaf, zodat de motor op gang kon komen. Daar lag de startklauw op de grond en was de poelie vrij. PAS OP: de sleutel moet dan rechts naar beneden staan en NIET zoals op de foto.

Afbeelding

De klauw.

Afbeelding

En daar is de poelie goed te zien.
Dan alle boutjes van het deksel los maken, twee verschillende maten.

Afbeelding

Alle boutjes los, dan kan het deksel er af gehaald worden en zien we het volgende.

Afbeelding

De ketting hangt inderdaad wat slap, maar dat is op de foto niet heel goed te zien. Zie de oil thrower, een grote ring die door de olie loopt en die in het rond sproeit, zodat de distributieketting gesmeerd wordt.

Afbeelding

Het kleine tandwiel (van de krukas) wordt vastgezet door de poelie met de startklauw, het grote tandwiel van de nokkenas zit vast met een platte moer, die ook met een omgeklapte ring geborgd is. Dus platslaan en de moer losdraaien. Omdat alles geolied is zou deze moer makkelijk los moeten gaan, maar ook deze zit muurvast. Uiteindelijk heb ik hem losgekregen door een stang tussen de twee tandwielen te zetten, zodat deze geblokkeerd werden en daarna met een goed passende dopsleutel en een lange hefboom . . . . . kwam hij los. Hè hè eindelijk. Let er op dat voor je de tandwielen verwijderd de puntjes of streepjes recht tegen over elkaar staan. De spie van de krukas staat dan op "12 uur" en die van de nokkenas op "2 uur".
Het kost ook flink wat overreding om het tandwiel van de nokkenas af te krijgen. Dat van de krukas schoof er gewillig af. En daar liggen ze dan. Sommige tanden van het kleine tandwiel zijn behoorlijk puntig, wat duidt op slijtage.

Afbeelding

De nieuwe set ligt ook klaar.

Afbeelding

Om het dubbele tandwiel te laten passen moeten de twee boutjes onder de krukas vervangen worden door twee draadschroeven met verzonken kop. Dus de gaatjes met een verzinkboor of een heel grote staalboor verzinken. Dat is hieronder gebeurd.

Afbeelding

Dan de beide assen even met wat olie glad maken en de tandwielen met de ketting kunnen erop. Het kleine tandwiel zit op een veel langere as, dus die kan er al een eindje op. Dan het grote tandwiel met de ketting eromheen. Kijk weer naar de markeringen die recht tegenover elkaar staan. Nou dit glijdt er vrij soepel op en met een blokje hout en een hamer klop je de boel vast. Langzaam om en om samen naar achteren.

Afbeelding

Daar zit dan de dubbelen ketting, de verzonken draadschroef eronder is goed te zien. Zet de oil thrower er ook weer op voor het deksel terug te plaatsen. Een nieuwe olie keerring moet nog in het deksel. De oude is er alleen uit te krijgen door hem kapot te maken, maar dat maakt niets uit. De pakking zat aan het deksel vast en na goed schoonkrabben kan met de nieuwe pakking met het deksel weer op de motor worden gezet. Niet vastzetten, want de poelie moet nog de oliekeerring centreren. Pas als de poelie er weer opzit kan het deksel,vast gezet worden.

En dan weer alles opbouwen. Als alles klaar is dan ziet het er weer zo uit.

Afbeelding

Nieuwe koelvloeistof er in en starten maar. Ik schrik me een hoedje. De motor trilt en schudt en wil niet blijven lopen. Het kan toch niet waar zijn! Inspectie toont mij dat ik de bougiekabel van nummer één er los bij had hangen. Ik was namelijk eerst van plan om alles bougies er uit te draaien om de motor makkelijker op de goede stand te kunnen zetten. Dan toch ook maar even de ontsteking bijstellen, wat ook nodig blijkt. Nou nog eens proberen en gelukkig, het oude beestje doet weer normaal.
Met een proefrit moet blijken of hij nu ook stiller is. En . . . . . het blijft een oude Morris. Maar wel met een nieuwe distributieketting.

Met dank aan Evert voor het lenen van de sleutel en Michel voor de inspiratie op de technische dag in het voorjaar van 2012. Lees ook het artikel in Minorage nummer twee van dit jaar.

Groet, Hugo Smies
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

distributie

Bericht door diedering »

Hallo Hugo
Mooi verhaal en mooie foto'svan een mooi klusje.
Ga zelf binnenkort ook mijn distributie vervangen ben nu al mooi voorbereid hoe een en ander moet.
Maar is denk ik geen probleem heb de boel al eens los gehad vanwege een lekke keerring.
Ben echter niet van plan om het hele front eraf te halen.
Met alleen de radiateur eruit moet het ook wilen,is misschien iets lastiger maar dat zien we wel.
Groet,n
Henk Diedering
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Bericht door hugosmies51 »

Beste Henk, ik moest natuurlijk boren, dus voor mij was er geen enkele kans dit te doen met het front op de auto. Als je een standaard ketting en tandwielen plaatst kan het misschien wel. Ik vraag me wel af of het gewurm in die kleine ruimte wel opweegt tegen het demonteren van het front. Zes moertjes van de hockeysticks, vieren bouten/moeren bovenaan en acht (?) boutjes moertjes aan de onderrand en het ligt eraf.
Succes, we horen het wel.
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
noorwegen11
Morris vriend
Berichten: 26
Lid geworden op: di 04 jan 2011 15:25:28
Locatie: Roermond

vervangen distributieketting

Bericht door noorwegen11 »

Beste Hugo,
Mooi werk , het vervangen van de ketting,allemaal zeer herkenbaar voor mij daar ik dezelfde klus dit jaar ook heb uitgevoerd alvorens ik naar Noorwegen op vakantie ging,diegene die veronderstellen dat de klus ook uit te voeren is zonder de demontage van het front, zij verzoeken de goden, m.a.w. je hebt gewoon de ruimte nodig en onnodige beschadiging van andere delen (uitschieten in de radiateur met gereedschap ) zijn beslist niet uit te sluiten.
Het is dankbaar werk maar zij die veronderstellen dat men vanwege het geluid hier door een amerikaanse slee voor terug krijgen komen bedrogen uit.
Vriendelijke groet, Fred Kort
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Mijn ervaring is ook dat een uurtje investeren in het creëren van ruimte, vaker meer tijd oplevert dan het kost..

In de ruimte is best te werken.
Morgen noodgedwongen buiten werken, mijn nieuwe auto moet even aan de richtbalk ruiken, en omdat die er dwars onder moet vanwege zijschade, lukt dat net niet in de schuur, er staat namelijk ook nog een Morris in de steigers.....
Hoe groot je schuur ook is, hij is altijd te klein.

Gelukkig past de nieuwe auto wel naast de Morris, als ik er aan moet sleutelen.
nooit klaar met werken
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

distributie

Bericht door diedering »

Zo de nieuwe set zit er op,heb de gaten die verzonken moesten worden met eeen haakse boormachine verzonken .
Wel met een speciale(geleende)boor,deze boor heeft een vejonging aan de voorzijde die in het draadgat centreerd ging prima.
En de hoeveelheid werk viel enorm mee.
Alleen de radiateur eruit en verder niks,al met al een paar uurtjes werk.
Henk Diedering :lol:
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

mijn SV blok ligt er nog gewoon naast, dat werkt een stuk vlotter.
Heeft iemand wel eens een dubbel ketting op de zijklepper gezet?
Of speelde dat toen niet zo?
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Wanneer men gebruik maakt van het A+ type deksel (bv uit een Mini of Metro) is het met een kleine modificatie van dat deksel mogelijk om een kettingspanner te plaatsten zodat er iets minder gerammel uit het vooronder komt bij stationair lopen.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Plaats reactie