(Achterklep) Morris Minor serie MM 1952

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
michiel
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 okt 2010 20:40:38
Locatie: Leiden

(Achterklep) Morris Minor serie MM 1952

Bericht door michiel »

Goedemiddag,


Ik ben inmiddels al jaren (sinds 1995...) bezig met het restaureren van mijn Morris Minor uit 1952. Een serie MM dus, 4 deurs. Het laatste jaar zit eindelijk de snelheid er weer goed in (geen verhuizingen, opleidingen en andere verstoringen van dit project :D ).

De carrosserie staat helemaal uitelkaar gehaald op een frame met zwenkwielen in mijn garage dus kan overal goed bij. Ik zal binnenkort eenskijken of ik hier wat foto's kan tonen...

Het laswerk is eindelijk bijna helemaal klaar, alle bekende roestplekken zijn voorzien van nieuw metaal.

Ik ben de laatste reparaties aan het doen, en diverse lassen aan het vertinnen in voorbereiding op de volgende stappen (stralen/beitsen?/spuiten etc....).

Tot zover nu even het algemene verhaal.

Mijn vraag is de volgende; ik heb de originele achterklep (uiteraard verroest op bekende plekken, onderaan). Ik heb het binnenframe los van de buitenkant, en zou daar weer uren aan kunnen schuren, lassen, vertinnen etc om er een iets moois van te maken. Op internet is er ook een nieuwe stalen achterklep van het latere type te koop....; wat is het verschil tussen die van de MM en de latere types.... Hij schijnt wel te passen....

Ik ben behoorlijk op de hoogte van alles verschillen, maar hier heb ik me nog niet in verdiept...



Met vriendelijke groet,

Michiel Brouwer (uit Leiden)


- wanneer hij af is ? Ik hoop volgend voorjaar..... :D -
Willem
Morris verslaafd
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 21:19:47

Bericht door Willem »

Halllo Michel,

Fijn om te lezen dat er een weer een 100% (echte) Morris Minor terug op de weg komt.

Tot zover ik weet is er niet veel veranderd aan de achterklep. Vanaf chassisnummer 463443 (dec 56) is een verbeterd slot met handel aangebracht vanaf 695736 (feb 59) is de achterklep staander gewijzigd.
Wat ik wel heb ervaren is dat er een verschil bestaat in de zogenaamde “boot aperture panel”. Het onderste deel van de carrosserie onder de achterklep. Ik moet nog ergens een foto van de verschillen hebben. Wanneer je geïnteresseerd bent kan ik deze voor je opzoeken.
ESM verkoopt vanaf 2009 compleet nieuwe kleppen, maar het lijkt me niet zo’n probleem om een goede gebruikte klep voor een redelijke prijs te vinden.

Succes

Willem
PS. je kan aan de hand van het chassisnummer bij de clubarchivaris laten controleren of je MM bij Molenaar is geasembleerd.
michiel
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 okt 2010 20:40:38
Locatie: Leiden

Bericht door michiel »

hoi,


139.436 is het chassisnummer :), maar hij is niet bij Molenaar in elkaar gezet, ik heb hem jaren geleden uit Engeland gehaald en geimporteerd.

Als ik het goed begrijp past een later type achterklep dus, afgezien van een andere klepstaander en slot zou het dus moeten passen....

Ik ga eens kijken of ik ergens een roestvrij exemplaar vandaan kan halen, en anders zo een hele nieuwe bij ESM vandaan halen.

Bedankt voor het (snelle) antwoord.

Ik heb nog vele vragen de komende tijd :D


gr. Michiel
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik zou toch de voorkeur geven aan een gebruikte, originele, in plaats van een nieuwe imitatie klep.
Er is vast wel iemand in Nederland die een achterklep heeft liggen in nette staat.
Heb jij de originele zijklepper er nog in, of ga je een modernere krachtbron gebruiken?
In het laatste geval, hoef je niet lang te zoeken naar een plek voor de oude motor, ik ben bezig met een MM uit 1951.
En wil hem zo origineel mogelijk hebben.
nooit klaar met werken
michiel
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 okt 2010 20:40:38
Locatie: Leiden

origineel

Bericht door michiel »

Hoi,

een beetje late reactie, was weer druk met andere dingen...

Neeeeeeeeee, ik hou hem helemaal origineel......:)

Heb wel een ALTA conversion kit ooit op de kop getikt, maar die bewaar ik voor later....

Eerst verder klussen om hem in zo veel mogelijk originele staat te brengen.

En naar een goede achterklep ben ik zeker opzoek :)

gr. Michiel
Plaats reactie