Al een tijdje loop ik al met deze vraag rond en kan er niet
echt een antwoordt op verzinnen. Denken jullie eens mee!
De vraag is:
Men last een plaat met zetrand op een ander d.m.v. proplassen
en een aantal lasjes aan de andere zijde. (zie plaatje)
Is het nu raadzaam eerst de twee delen in een (bv. IJzermenie)
grondverf te zetten, of JUIST niet?! Ik kan me voostellen dat de
verf tussen de platen iets verbrand maar niet overal, dit zou een
goede dichting geven, aan de andere kant geeft het ook een extra
tussenruimte die misschien juist roestvorming veroorzaakt?!?!
Ik kom er niet uit, er is voor beide opties iets te zeggen lijkt me.
Schilderen tussen de te lassen platen?!
Hoi Rene,
Een bekend probleem. As je de delen zonder bescherming aan elkaar last zal zich in de loop van de tijd vocht opbouwen en begint de roest opnieuw. Gewone menie aanbrengen kan maar is hier niet echt voor geschikt omdat hij deel zal verbranden.
Het beste kun je de delen voorbehandelen met een labare primer. Dit zijn primers op basis van zink die ook na het lassen hun beschermende werking behouden. Als je even Googeld op lasbare primer of lascoating zul je wel een aantal producten gaan vinden.
Groeten Michel
Een bekend probleem. As je de delen zonder bescherming aan elkaar last zal zich in de loop van de tijd vocht opbouwen en begint de roest opnieuw. Gewone menie aanbrengen kan maar is hier niet echt voor geschikt omdat hij deel zal verbranden.
Het beste kun je de delen voorbehandelen met een labare primer. Dit zijn primers op basis van zink die ook na het lassen hun beschermende werking behouden. Als je even Googeld op lasbare primer of lascoating zul je wel een aantal producten gaan vinden.
Groeten Michel
hallo,
op bijvoorbeeld www.rustbuster.nl staat een doorlasbare primer, INOX SPRAY, werkt prima...
Succes,
Michiel
op bijvoorbeeld www.rustbuster.nl staat een doorlasbare primer, INOX SPRAY, werkt prima...
Succes,
Michiel
Lasnaad
Ik heb een meerdaagse cursus Autoplaatwerk gedaan, omdat mijn Minor mijn eerste oldtimerauto is en ze wel een optische opknapbeurt kon gebruiken.
Bij die cursus heb ik het volgende punten meegekregen die ik inmiddels volop (en tot volle tevredenheid) toepas:
Ik gebruik geen blanke staalplaat, maar Zincorplaat. Dat is een electrolytisch verzinkte plaat. Prima te lassen en van zichzelf al roestwerend.
Verder heb ik geleerd om de lasnaden te vertinnen. Dat is de lasnaad door verhitting dichtsmeren met speciaal smeertin (75% lood/25% tin).
Werkt perfect, sluit de naad helemaal af en is makkelijk aan te brengen. Bij Vocor of Rustbuster hebben ze speciale vertin-startsets te koop.
Verder uiteraard de plaat waar mogelijk aan de achterzijde (niet zichtzijde) conserveren.
Bij die cursus heb ik het volgende punten meegekregen die ik inmiddels volop (en tot volle tevredenheid) toepas:
Ik gebruik geen blanke staalplaat, maar Zincorplaat. Dat is een electrolytisch verzinkte plaat. Prima te lassen en van zichzelf al roestwerend.
Verder heb ik geleerd om de lasnaden te vertinnen. Dat is de lasnaad door verhitting dichtsmeren met speciaal smeertin (75% lood/25% tin).
Werkt perfect, sluit de naad helemaal af en is makkelijk aan te brengen. Bij Vocor of Rustbuster hebben ze speciale vertin-startsets te koop.
Verder uiteraard de plaat waar mogelijk aan de achterzijde (niet zichtzijde) conserveren.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Met laswerk heb ik goede ervaring, door na het afwerken aan de buitenkant, van binnen gewoon zo dun mogelijke grondverf in de naad te spuiten, en daarna gewoon de binnenkant met ML te behandelen.
Met mijn gewone gebruiks auto heb ik dat al een paar keer gedaan, ik koop ze meestal als wrak, en rijd daar dan een jaar of 8 in.
Ondanks dat een gebruiks auto bij mij geen echte carrosserie aandacht krijgt, heb ik nooit last gehad van roestvorming op door mij gelaste plekken.
Daarnaast las ik stotend, wanneer ik een deel-reparatie doe, en puntlas, of prop-las ik alleen maar op plekken waar de fabrikant dit ook doet.
Bij een aantal (Japanse) automerken, zijn er voorschriften, hoe, waar, en op welke manier er een deel-reparatie uitgevoerd moet worden.
Met mijn gewone gebruiks auto heb ik dat al een paar keer gedaan, ik koop ze meestal als wrak, en rijd daar dan een jaar of 8 in.
Ondanks dat een gebruiks auto bij mij geen echte carrosserie aandacht krijgt, heb ik nooit last gehad van roestvorming op door mij gelaste plekken.
Daarnaast las ik stotend, wanneer ik een deel-reparatie doe, en puntlas, of prop-las ik alleen maar op plekken waar de fabrikant dit ook doet.
Bij een aantal (Japanse) automerken, zijn er voorschriften, hoe, waar, en op welke manier er een deel-reparatie uitgevoerd moet worden.
nooit klaar met werken
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Tussen de naden...
Tussen de naden heb ik met tussenposen van dagen (om het te laten drogen) RX5 met een klein kwastje gestreken.
Het is waterdun en kruipt er goed tussen.
Het wordt als glas en is overschilderbaar.
Reclame mag niet maar het is verkrijgbaar in Veenendaal bij bovengenoemde "Ik zal het nooit meer doen.." firma.
Het is ook in spuitbus en ook spuitbaar uit het blik in je verfspuit.
Dit deze laatste optie heb ik gebruikt voor de holle delen, met een lange slang met nevellaar, op m'n verfspuit.
Ik ben niet de enige die met veel plezier aan 't prutsen is
Welliswaar geen Minor maar een mooi plaatje uit Hong Kong.
Het is waterdun en kruipt er goed tussen.
Het wordt als glas en is overschilderbaar.
Reclame mag niet maar het is verkrijgbaar in Veenendaal bij bovengenoemde "Ik zal het nooit meer doen.." firma.
Het is ook in spuitbus en ook spuitbaar uit het blik in je verfspuit.
Dit deze laatste optie heb ik gebruikt voor de holle delen, met een lange slang met nevellaar, op m'n verfspuit.
Ik ben niet de enige die met veel plezier aan 't prutsen is
Welliswaar geen Minor maar een mooi plaatje uit Hong Kong.