Schilderen tussen de te lassen platen?!

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
René
Morris vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 sep 2010 21:23:55
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Schilderen tussen de te lassen platen?!

Bericht door René »

Al een tijdje loop ik al met deze vraag rond en kan er niet
echt een antwoordt op verzinnen. Denken jullie eens mee!

De vraag is:

Men last een plaat met zetrand op een ander d.m.v. proplassen
en een aantal lasjes aan de andere zijde. (zie plaatje)

Afbeelding

Is het nu raadzaam eerst de twee delen in een (bv. IJzermenie)
grondverf te zetten, of JUIST niet?! Ik kan me voostellen dat de
verf tussen de platen iets verbrand maar niet overal, dit zou een
goede dichting geven, aan de andere kant geeft het ook een extra
tussenruimte die misschien juist roestvorming veroorzaakt?!?!
Ik kom er niet uit, er is voor beide opties iets te zeggen lijkt me.
Michel
Webmaster
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 apr 2007 21:38:47
Locatie: Renkum

Bericht door Michel »

Hoi Rene,

Een bekend probleem. As je de delen zonder bescherming aan elkaar last zal zich in de loop van de tijd vocht opbouwen en begint de roest opnieuw. Gewone menie aanbrengen kan maar is hier niet echt voor geschikt omdat hij deel zal verbranden.

Het beste kun je de delen voorbehandelen met een labare primer. Dit zijn primers op basis van zink die ook na het lassen hun beschermende werking behouden. Als je even Googeld op lasbare primer of lascoating zul je wel een aantal producten gaan vinden.

Groeten Michel
michiel
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 okt 2010 20:40:38
Locatie: Leiden

Bericht door michiel »

hallo,


op bijvoorbeeld www.rustbuster.nl staat een doorlasbare primer, INOX SPRAY, werkt prima...

Succes,

Michiel
michiel
Morris vriend
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 okt 2010 20:40:38
Locatie: Leiden

antwoord

Bericht door michiel »

Ik heb tegen de regels in niet expres verwezen naar een commerciele site...... heb eerst geantwoord en toen de forumregels gelezen...

Ik zal het nooit meer doen.... :shock:
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Lasnaad

Bericht door Freddy »

Ik heb een meerdaagse cursus Autoplaatwerk gedaan, omdat mijn Minor mijn eerste oldtimerauto is en ze wel een optische opknapbeurt kon gebruiken.

Bij die cursus heb ik het volgende punten meegekregen die ik inmiddels volop (en tot volle tevredenheid) toepas:

Ik gebruik geen blanke staalplaat, maar Zincorplaat. Dat is een electrolytisch verzinkte plaat. Prima te lassen en van zichzelf al roestwerend.

Verder heb ik geleerd om de lasnaden te vertinnen. Dat is de lasnaad door verhitting dichtsmeren met speciaal smeertin (75% lood/25% tin).
Werkt perfect, sluit de naad helemaal af en is makkelijk aan te brengen. Bij Vocor of Rustbuster hebben ze speciale vertin-startsets te koop.

Verder uiteraard de plaat waar mogelijk aan de achterzijde (niet zichtzijde) conserveren.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Met laswerk heb ik goede ervaring, door na het afwerken aan de buitenkant, van binnen gewoon zo dun mogelijke grondverf in de naad te spuiten, en daarna gewoon de binnenkant met ML te behandelen.
Met mijn gewone gebruiks auto heb ik dat al een paar keer gedaan, ik koop ze meestal als wrak, en rijd daar dan een jaar of 8 in.
Ondanks dat een gebruiks auto bij mij geen echte carrosserie aandacht krijgt, heb ik nooit last gehad van roestvorming op door mij gelaste plekken.
Daarnaast las ik stotend, wanneer ik een deel-reparatie doe, en puntlas, of prop-las ik alleen maar op plekken waar de fabrikant dit ook doet.
Bij een aantal (Japanse) automerken, zijn er voorschriften, hoe, waar, en op welke manier er een deel-reparatie uitgevoerd moet worden.
nooit klaar met werken
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Tussen de naden...

Bericht door KEEPONMINORING »

Tussen de naden heb ik met tussenposen van dagen (om het te laten drogen) RX5 met een klein kwastje gestreken.
Het is waterdun en kruipt er goed tussen.
Het wordt als glas en is overschilderbaar.
Reclame mag niet maar het is verkrijgbaar in Veenendaal bij bovengenoemde "Ik zal het nooit meer doen.." firma.
Het is ook in spuitbus en ook spuitbaar uit het blik in je verfspuit.
Dit deze laatste optie heb ik gebruikt voor de holle delen, met een lange slang met nevellaar, op m'n verfspuit.

Ik ben niet de enige die met veel plezier aan 't prutsen is
Afbeelding
Welliswaar geen Minor maar een mooi plaatje uit Hong Kong.
Plaats reactie