Stroomverdeler
Stroomverdeler
Kan ik een stroomverdeler van een 1100 motor ook gebruiken op een 1275 Marina motor ?
Zo ja ,hoera!!
Zo nee,welk type moet ik dan hebben.
Voor de hand liggend is het antwoord :passend op een Marina ,maar ik neem aan dat ze op meerdere motoren zijn toegepast en dat zoekt wellicht wat makkelijker.
Groeten Jan
Zo ja ,hoera!!
Zo nee,welk type moet ik dan hebben.
Voor de hand liggend is het antwoord :passend op een Marina ,maar ik neem aan dat ze op meerdere motoren zijn toegepast en dat zoekt wellicht wat makkelijker.
Groeten Jan
Hoi Jan,
Dat hangt er van af of het een A of een A+ motor is. De A+ heeft een andere stroom verdeler namelijk de 45D4. Je kan een A+ herkennen aan de ribben aan de buitenzijde van het blok. Het olie filter hangt op de kop en zit direct op het blok geschroefd.
De 25D4 van de 1098 zit met een klemrng vast. De 45D4 zit met een soort van vork vast.
Er zijn vrij veel A+ verdelers te vinden uit de Mini. Die passen ook.
Je moet trouwens nog wel meer aanpassen voordat je het blok erin kan hangen.
Groeten Michel
Dat hangt er van af of het een A of een A+ motor is. De A+ heeft een andere stroom verdeler namelijk de 45D4. Je kan een A+ herkennen aan de ribben aan de buitenzijde van het blok. Het olie filter hangt op de kop en zit direct op het blok geschroefd.
De 25D4 van de 1098 zit met een klemrng vast. De 45D4 zit met een soort van vork vast.
Er zijn vrij veel A+ verdelers te vinden uit de Mini. Die passen ook.
Je moet trouwens nog wel meer aanpassen voordat je het blok erin kan hangen.
Groeten Michel
Credo quia absurdum
Bedankt voor je antwoord.
Dat ik meer moet aanpassen weet ik,maar ik wil met het blok bezig maar er zit geen stroomverdeler bij.
Ik heb nog wel het e.a. liggen.
Ik zal eerst uitvogelen of het een A of A+ motor is .Via marktplaats heb ik ook al een boek van de Marina 1300 van Haynes gevonden ,die zal een dezer dagen wel komen.
groeten Jan
Ik ben niet zo Jaguar achtig maar die van jouw is wel een heeeele mooie.
Dat ik meer moet aanpassen weet ik,maar ik wil met het blok bezig maar er zit geen stroomverdeler bij.
Ik heb nog wel het e.a. liggen.
Ik zal eerst uitvogelen of het een A of A+ motor is .Via marktplaats heb ik ook al een boek van de Marina 1300 van Haynes gevonden ,die zal een dezer dagen wel komen.
groeten Jan
Ik ben niet zo Jaguar achtig maar die van jouw is wel een heeeele mooie.
Een van de lastige zaken was het vliegwiel aanpassen. Je kan echter het vliegwiel van de 1275 als mal gebruiken. Met 2 bouten aan elkaar vast maken en de nieuwe gaten erin boren. Het is vrij zacht staal dus dat gaat echt makkelijk. Ook moet het gat van de oliepomp in de backplate groter worden gemaakt. Gaat prima met een decoupeerzaag.
Succes.
Thanks voor het compliment over de Jag.
Succes.
Thanks voor het compliment over de Jag.
Credo quia absurdum
-
- Morris vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
- Locatie: enschede
- Contacteer:
hallo jan,
alle stroomverdelers zijn gelijk wat de montagemogelijkheden betreft en verschillend waar het de vervroegingskarakteristiek betreft.
ik had hoop dat de nwe minorage al uit zou zijn, want daarin zou een artikel over stroomverdelers moeten staan.
naast een algemeen deel ook een specifiek deel.
je zou de prefix + het nr. van jouw motor moeten weten en dan de originele bijbehorende vervroegingsgegevens uit het manual moeten nakijken.
een verdeler met dezelfde karakteristiek is goed. 25D4 of 45D4 maakt niet uit.
als je een 12VE -motor hebt komt die uit de Marina-VAN en die heeft geen vacuumvervroeger; een 1275cc Marina SUPER en MG-motor heeft die wel, maar ook weer niet gelijk.
zwak punt in deze redenering is het feit dat de benzine waar de karakteristieken op gebaseerd zijn er niet meer is.
maakt niet zoveel uit.
lees even mijn stukje in de minorage ( als het echt geplaatst wordt ); het verruimt wellicht de blik en de mogelijkheden.
een morris heeft niet zoveel met de zee; hij wordt dan snel bruin.
ook in zoet water zijn daartoe mogelijkheden.
er zijn na de overstromingen in de UK eerder dit jaar vele minors preventief geruimd omdat ze in vervuild water gelegen hadden en dus een gevaar voor de volksgezondheid zou kunnen opleveren.
slecht voor de minors en de eigenaren, maar goed voor de prijs van de resterende exemplaren.
alle stroomverdelers zijn gelijk wat de montagemogelijkheden betreft en verschillend waar het de vervroegingskarakteristiek betreft.
ik had hoop dat de nwe minorage al uit zou zijn, want daarin zou een artikel over stroomverdelers moeten staan.
naast een algemeen deel ook een specifiek deel.
je zou de prefix + het nr. van jouw motor moeten weten en dan de originele bijbehorende vervroegingsgegevens uit het manual moeten nakijken.
een verdeler met dezelfde karakteristiek is goed. 25D4 of 45D4 maakt niet uit.
als je een 12VE -motor hebt komt die uit de Marina-VAN en die heeft geen vacuumvervroeger; een 1275cc Marina SUPER en MG-motor heeft die wel, maar ook weer niet gelijk.
zwak punt in deze redenering is het feit dat de benzine waar de karakteristieken op gebaseerd zijn er niet meer is.
maakt niet zoveel uit.
lees even mijn stukje in de minorage ( als het echt geplaatst wordt ); het verruimt wellicht de blik en de mogelijkheden.
een morris heeft niet zoveel met de zee; hij wordt dan snel bruin.
ook in zoet water zijn daartoe mogelijkheden.
er zijn na de overstromingen in de UK eerder dit jaar vele minors preventief geruimd omdat ze in vervuild water gelegen hadden en dus een gevaar voor de volksgezondheid zou kunnen opleveren.
slecht voor de minors en de eigenaren, maar goed voor de prijs van de resterende exemplaren.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens
Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Eelke van Teijens
Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Wat nou, Morris geen zout in de snor!?!?
De vermaarde jachtwerf ;de Vries Lentsch bouwde in een jacht een Morrismotor in.Dit gebeurde in 1951.In die tijd was 15 meter een best jacht!
Wat die Marina motor betreft weet jij de afkomst het best dacht ik.
Het is die motor die ik met Arnold heb geruild en die kwam bij jou vandaan dacht ik.
Het nummer was wat lastig te lezen maar via Brass rubbing zag ik dat het
12 V H478117 was.Schuin onder het nummer stond ook nog 639.
Ik las dat een Marina motor geen vacuum vervroeging had van wege "crank rumble".Dat willen wij ook niet hebben uiteraard.Ik zal zo in de schuur eens kijken wat voor een stroomverdeler ik heb liggen maar dat is in ieder geval van een gewone 1100 .Die komt uit de motor die nu bij Arnold staat.
Ik wacht met spanning de Minorage af .Minor Matters had ik deze week ook en meestal zitten die niet ver bij elkaar vandaan.In Minor Matters stond een leuk artikel over de A-series motor maar ik heb maar een deel ,dat kocht ik in Engeland.Ik ben daar niet op geabonneerd.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
groeten Jan
Inmiddels even gekeken en ik heb een 25D liggen ,niks niet 25D4.
-
- Morris vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
- Locatie: enschede
- Contacteer:
wel 25D4, de 4 slaat op het aantal cilinders; er is ook een 25D6.
hint: tel het aantal pieletjes bovenop de kap: zijn het er 5 dan is het er één voor een 4-cilinder. 25D4 zeg maar.
groet, ook aan monique en hopelijk brengt de minorage binnenkort interessant leesvoer voor je.
hint: tel het aantal pieletjes bovenop de kap: zijn het er 5 dan is het er één voor een 4-cilinder. 25D4 zeg maar.
groet, ook aan monique en hopelijk brengt de minorage binnenkort interessant leesvoer voor je.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens
Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Eelke van Teijens
Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Ik heb toch ook nog eens goed gezocht en gekeken en ben, zeer eigenwijs, nog steeds van mening dat de A+ een andere ontsteking heeft qua vorm. Ik heb onderstaande tekeningen van de leverancier waar Eelke in de volgende Minorage een stuk over geschreven heeft. Die heeft twee ontstekingen in zijn programma. Voor A en A+. Je kan ook duidelijk zien dat de afmetinen anders zijn.
Dit onderwerp komt ook regelmatig voor op het engelse Forum. Hier wat reactie's van die zijde.
http://www.mmoc.org.uk/index.php?name=P ... dizzy+1275
http://www.mmoc.org.uk/index.php?name=P ... dizzy+45d4
Groeten Michel
Dit onderwerp komt ook regelmatig voor op het engelse Forum. Hier wat reactie's van die zijde.
http://www.mmoc.org.uk/index.php?name=P ... dizzy+1275
http://www.mmoc.org.uk/index.php?name=P ... dizzy+45d4
Groeten Michel
Credo quia absurdum
De 25D4 en 45D4 ontstekingen zijn inderdaad onderling niet uitwisselbaar.
In de Marina is uitsluitend de 25D4 gemonteerd. Alleen in de opvolger, de Morris Ital, die rond 1980 kwam, werd de A+ series motor met de 45D4 ontsteling gemonteerd. In die periode begon men ook met het monteren van de A+ series in de Mini.
Overigens hebben de ontstekingen van de 1100 motor volgens mij niet exact dezelfde vervroegingskarakteristiek als die van de 1275 versie. Het mag dan wel passen, maar dat wil nog niet zeggen dat de zaak ook optimaal op elkaar is afgeregeld.
In de Marina is uitsluitend de 25D4 gemonteerd. Alleen in de opvolger, de Morris Ital, die rond 1980 kwam, werd de A+ series motor met de 45D4 ontsteling gemonteerd. In die periode begon men ook met het monteren van de A+ series in de Mini.
Overigens hebben de ontstekingen van de 1100 motor volgens mij niet exact dezelfde vervroegingskarakteristiek als die van de 1275 versie. Het mag dan wel passen, maar dat wil nog niet zeggen dat de zaak ook optimaal op elkaar is afgeregeld.
Ik heb inmiddels een Haynes van de Marina 1300 via marktplaats aangeschaft en
zie daar ook de vervroegings karakteristiek van de 25D4 van de Marina staan.Die van de 1100 ben ik nog niet tegen gekomen maar daar zal dus verschil in zitten,het komt allemaal goed!
Het is een hele materie en ik ben al niet zo van de vonkerige!
zie daar ook de vervroegings karakteristiek van de 25D4 van de Marina staan.Die van de 1100 ben ik nog niet tegen gekomen maar daar zal dus verschil in zitten,het komt allemaal goed!
Het is een hele materie en ik ben al niet zo van de vonkerige!
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Ik dacht, ik revive dit oude topic eens
Aangezien ik naast Minor enthausiast ook Mini enthausiast ben kan ik melden dat er van de 45D twee verschillende zijn: een voor pre A+ en een voor A+ motoren. Die tekeningen van Michel geven perfect de verschillen aan (zijn dat geen schetsen van 123ignition?). Wat echt alleen voor A+ is, dat is de 59D en alle non-lucas dingen zoals de ducellier die op nog latere Mini's en Metro's werden gebruikt. De 23D, 25D en oude 45D zijn allen prima geschikt voor pre A+ motoren.
Aangezien ik naast Minor enthausiast ook Mini enthausiast ben kan ik melden dat er van de 45D twee verschillende zijn: een voor pre A+ en een voor A+ motoren. Die tekeningen van Michel geven perfect de verschillen aan (zijn dat geen schetsen van 123ignition?). Wat echt alleen voor A+ is, dat is de 59D en alle non-lucas dingen zoals de ducellier die op nog latere Mini's en Metro's werden gebruikt. De 23D, 25D en oude 45D zijn allen prima geschikt voor pre A+ motoren.
Te veel projecten en te weinig tijd...